Μπορεί μια πόλη να γίνει ανθεκτική;

Ας ξεκινήσουμε με τα πολύ βασικά, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις ή παρερμηνεύσεις.

 Η καταστροφική βροχόπτωση που έπληξε τη Θεσσαλονίκη, ήταν ανθρωπίνως αδύνατο να αντιμετωπιστεί. Ήταν τέτοιας έντασης και σφοδρότητας που οι υποδομές της πόλης δεν την αντέχουν. 

Άσχετα αν στο παρελθόν, η σημερινή διοίκηση θα έστηνε πάρτυ εντυπώσεων στα δημοτικά συμβούλια. Αυτό όμως είναι που διαφοροποιεί την ποιότητα των συμμετεχόντων στη δημόσια συζήτηση.

Να πούμε όμως, τι έκανε η προηγούμενη διοίκηση και τι δεν έκανε η σημερινή και ας αποφασίσουν όσοι διαβάζουν τι συνιστά καλή πρακτική.

Το 2018, η Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της συμμετοχής της στο δίκτυο των 100 ανθεκτικών πόλεων, διεκδίκησε την οργάνωση και χρηματοδότηση ενός εργαστηρίου που θα ασχολούνταν με την ανάπτυξη με επίκεντρο τις μεταφορές (transit oriented development) για ένα συγκεκριμένο έργο.

Παρουσιάσαμε ως ενδεικτικό έργο την ανάπλαση της οδού Εγνατία. Το θεωρήσαμε υποχρέωση προς την πόλη να αρχίσουμε να σχεδιάζουμε την συγκεκριμένη οδό, καθώς όσοι μένουν και δραστηριοποιούνται επαγγελματικά εκεί, έχουν υποφέρει για πολλά χρόνια.

Η διεκδίκηση είχε επιτυχή έκβαση, το εργαστήριο έγινε και συμμετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, αλλά και ξένοι εταίροι του προγράμματος.

Δεν θα αναφερθώ στα θέματα μεταφορών, τεχνολογίας και ανάδειξης πολιτιστικής κληρονομιάς που θίχτηκαν, αλλά για τα θέματα της προστασίας των υποδομών που είναι το θέμα μας. 

Βάλαμε, λοιπόν, στη συζήτηση ότι η πιθανή ανακατασκευή της Εγνατία οδού θα πρέπει να λάβει υπόψη της και την ανάσχεση των όμβριων υδάτων που έρχονται από ψηλά και που πνίγουν το κέντρο της πόλης κάθε φορά που έχουμε δυνατές καταιγίδες. Προδιαγράφηκε ως αναπόσπαστο κομμάτι μελετητικής δράσης η συγκέντρωση των υδάτων και η εκμετάλλευση αυτών.

Οι προδιαγραφές που προέκυψαν από το εργαστήριο, πακεταριστηκαν και αποτέλεσαν το τεύχος που υποβάλαμε για τα προς μελετητικής ωρίμανσης χρηματοδοτούμενα έργα για το νέο ΕΣΠΑ.

Τότε, η σημερινή διοίκηση μας κορόιδευε και μας έλεγε ότι είμαστε rezili city (κατά το resilient city). Λίγο αργότερα, όταν ανέλαβαν, απέσυραν την αίτηση του συγκεκριμένου έργου για χρηματοδότηση μελετητικής ωρίμανσης για το νέο ΕΣΠΑ. 

Ίσως επειδή ήταν της προηγούμενης διοίκησης. Ισως επειδή είχαν το κόλπο να τα λύσουν αυτά τα θέματα αλλιως. Δεν ξέρω. 

Αλλά σίγουρα αυτά τα θέματα θέλουν προετοιμασία. Την οποία προετοιμασία η νυν διοίκηση δεν έχει κάνει ή είναι πολύ εχέμυθη στο να την μοιραστεί και με εμάς για να ξέρουμε που πάμε.

*Ο Γιώργος Δημαρέλος είναι πρώην αντιδήμαρχος του δήμου Θεσσαλονίκης και συγκοινωνιολόγος

Μοίρασε το άρθρο!