Ήρθε το τέλος του WhatsApp;

Mπορεί ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ να διατείνεται ότι πασχίζει να προσφέρει στην διαδικτυακή κοινότητα όλα όσα χρειάζεται, αλλά όταν τίθεται το δίλημμα κέρδος ή ικανοποίηση των χρηστών, τα μάτια του διευθύνοντα συμβούλου του Facebook βλέπουν μόνο δολάρια.

Όταν το Facebook αγόρασε το 2014 το WhatsApp για το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 19 δις δολαρίων, ο Ζάκερμπεργκ εξαγόραζε μία εταιρεία που είχε δώσει την υπόσχεση στους χρήστες της να μην εισάγει ποτέ διαφημίσεις και να μην συλλέγει τα δεδομένα τους. «Θυμηθείτε πώς όταν μπαίνει στη μέση η διαφήμιση, ο χρήστης γίνεται το προϊόν», είχε μάλιστα γράψει η εταιρεία σε ένα ποστ, υπενθυμίζει το Russian Today.

Όλα αυτά τελείωσαν όταν ο Ζάκερμπεργκ πήρε στα χέρια του στην εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων και έβαλε σε τροχιά τα διαφημιστικά σχέδια του. Μια απόφαση που οδήγησε σε εσωτερικές διαμάχες που δεν έμειναν εσωτερικές, καθώς ήρθαν στο φως της δημοσιότητας όταν ο συνιδρυτής του WhatsApp, Brian Acton, (ο οποίος ξαφνικά εγκατέλειψε το Facebook το 2017), έδωσε μία συνέντευξη στο Forbes , επικρίνοντας έντονα τον Ζακερμπεργκ και το δεξί του χέρι για την απόφαση τους να βγάλουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από το WhatsApp, αδιαφορώντας για τις βασικές αρχές λειτουργίας του. Όπως είπε η στάση τους μπορούσε να περιγραφτεί με μία μόνο φράση: «Ό,τι μπορεί να μας αποφέρει έστω και ένα δολάριο παραπάνω, θα το κάνουμε».

Όπως ήταν αναμενόμενο, αυτό δεν πρόκειται να μείνει αναπάντητο. Ήδη οι χρήστες του WhatsApp απειλούν ότι θα διαγράψουν τους λογαριασμούς τους στην εφαρμογή και θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν ανταγωνιστικές εταιρείες, όπως το Telegram ή το Signal. Μάλιστα η εταιρεία επιβεβαίωσε τα σχέδιά της για την ένταξη διαφημίσεων στην πλατφόρμα, και ανάρτησε και ένα δείγμα φωτογραφιών για το πως αυτές θα εμφανίζονται στο WhatsApp, εξοργίζοντας τους χρήστες του περισσότερο. Όπως δε έκανε γνωστό, το σχέδιο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή μέσα στον επόμενο χρόνο.

Οι αντιμαχίες των στελεχών του Facebook και των ιδρυτών των εφαρμογών που αποκτά φαίνονται πάντως να έχουν γίνει «μόδα». Λίγο πριν ο Acton δώσει τη συνέντευξη – κόλαφο στο Forbes, οι συνιδρυτές του Instagram, Kevin Systrom και Mike Krieger ανακοίνωσαν ότι αποχωρούν από την εταιρεία, με τις φήμες να λένε ότι είχαν επίσης διαφωνίες με τον Ζακερμπεργκ. Κλείνοντας πίσω τους την πόρτα, είπαν απλά πως ήθελαν να ξαναζήσουν την περιέργεια και την δημιουργικότητα, αλλά αυτό δεν ήταν παρά μια μπηχτή στην μανία του ιδρυτή του Facebook να βγάζει χρήματα χρησιμοποιώντας κάθε μέσο.

Πάντως οι χρήστες δεν αντιδρούν μόνο και μόνο επειδή θα ενοχλούνται από τις διαφημίσεις. Ανησυχούν επίσης και για το γεγονός ότι οι «καινοτομίες» του Ζακερμπεργκ θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την ιδιωτική ζωή τους, καθώς η δυνατότητα 100% κρυπτογραφημένων συνομιλιών ήταν ένα από τα βασικό χαρακτηριστικά του WhatsApp στην προ- Ζακερμπεργκ εποχή. Όσο κι αν ο ιδρυτής του Facebook υποστηρίζει ότι η κρυπτογράφηση των συνομιλιών θα διατηρηθεί, μετά από τις πολλές υποσχέσεις που έχει δώσει και δεν έχει τηρήσει, κρατούν μικρό καλάθι.

Πάρτε, για παράδειγμα, το λεγόμενο νέο «όραμα» του Facebook για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, το οποίο συνεπάγεται βαθύτερη διαντίδραση του Facebook, του WhatsApp και του Instagram. Οι αναλυτές δεν βλέπουν σε αυτό τίποτα άλλο από ένα παιχνίδι του Ζακερμπεργκ για να αποτρέψει τις προσπάθειες των ρυθμιστικών αρχών στις ΗΠΑ και την ΕΕ για τη διάσπαση των τριών πλατφορμών για λόγους που αφορούν σε μονοπωλιακές πρακτικές. Ήδη Αμερικανοί πολιτικοί έχουν κατακρίνει τις συγχωνεύσεις ως αντιανταγωνιστικές και έχουν ζητήσει από τους ρυθμιστικούς φορείς να κάνουν περισσότερα για να εμποδίσουν τις τεράστιες εταιρίες να έχουν υπερβολική εξουσία στους πελάτες και τους χρήστες τους.

Η ιδέα της διάσπασης του Facebook για το κοινό καλό υποστηρίχθηκε με σθένος κι από ένα από τους συνιδρυτές του και άλλοτε στενού φίλου του Ζακερμπεργκ, Chris Hughes, ο οποίος προειδοποίησε ότι «δεν έχει υπάρξει προηγούμενο στην ικανότητα του Ζακερμπεργκ να παρακολουθεί, να οργανώνει και μάλιστα να λογοκρίνει τις συνομιλίες δύο δισεκατομμυρίων ανθρώπων».

Κάπως έτσι δεν φαντάζει περίεργο που το Facebook έχει χάσει περίπου 15 εκατομμύρια χρήστες τα τελευταία δύο χρόνια.

Οι διαφημίσεις στο WhatsApp ενδέχεται να είναι ένα τελευταίο οχυρό για μερικούς, αλλά σε κάθε περίπτωση αν ο Ζακερμπεργκ θέλει να αποτρέψει την μαζική έξοδο χρηστών από όλες τις πλατφόρμες του, θα πρέπει να φροντίσει να μην εξαγριώνει τους χρήστες του. Τουλάχιστον όχι τόσο συχνά…

Μοίρασε το άρθρο!