Τι άποψη έχουν οι Έλληνες μαθητές για την ΕΕ;

229596-img

Τι γνώμη έχουν οι Έλληνες μαθητές για την Ευρωπαϊκή Ένωση ; Αισθάνονται ότι τους αφορά; Γνωρίζουν τη λειτουργία της; Αναπαράγουν μύθους ή αλήθειες; Θεωρούν πως ευθύνεται για τη δεινή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα; «Το μόνο σίγουρο είναι ότι στην προ της κρίσης περίοδο , οι μαθητές ήταν αδιάφοροι απέναντι στην ΕΕ, ενώ σήμερα διψούν να μάθουν τι είναι τι κάνει , πως λειτουργεί, αν και πόσο ευθύνεται» απαντούν στο Τvxs.gr ο Λεωνίδας Αντωνακόπουλος (επικεφαλής του γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα) και ο Άγγελος Καπετανίδης (υπεύθυνος της σχέσης του γραφείου με τα σχολεία). Και οι δύο συμφώνησαν πως η ΕΕ σήμερα ενδιαφέρεται περισσότερο για αυτά τα προγράμματα εξαιτίας της αύξησης του ευρωσκεπτικισμού αλλά και της ανόδου της ακροδεξιάς που αμφισβητεί το κοινοβουλευτικό σύστημα.

Αν σκεφθεί κανείς, ότι έχουν επισκεφθεί τα περισσότερα σχολεία της χώρας, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι έχουμε στα χέρια μας μια άτυπη , ωστόσο έγκυρη σφυγμομέτρηση για το την άποψη των μαθητών. Και τα πρώτα δείγματα δείχνουν πως το σώμα των μαθητών απηχεί με κάποιον τρόπο την άποψη της κοινωνίας. Αμφιθυμία σε σχέση με το ευρώ, καχυποψία σε σχέση με τα κίνητρα της ΕΕ, λίγες γνώσεις για τη λειτουργία του ευρωκοινοβουλίου , συχνά θυμός κι ένα μεγάλο παράπονο : Γιατί δεν δείχνει αλληλεγγύη η ΕΕ στην Ελλάδα.

Ωστόσο την ίδια ώρα μέσα από τα προγράμματα που τρέχουν για τους μαθητές όπως το Euroschola , μαθητές από όλες τις περιφέρειες της χώρας δοκιμάζουν την τύχη τους ως πολιτικοί στα έδρανα της ολομέλειας του Στρασβούργου και διαξιφίζονται με μαθητές από τις υπόλοιπες 27 χώρες της ΕΕ και επιλέγουν κυρίως να μιλήσουν για το μεταναστευτικό και την οικολογία. Πως επιστρέφουν από εκεί; «Ενθουσιασμένοι από την εμπειρία αλλά και με ισχυρή αυτοπεποίθηση αφού οι Ελληνικές ομάδες επαινούνται στο ευρωκοινοβούλιο χάρη στην καλή τους σχέση με τις ξένες γλώσσες» απαντά ο Λεωνίδας Αντωνακόπουλος.

Όχι στην ένταξη της Τουρκίας – Αμφιθυμία για το ευρώ

Τα περισσότερα σχολεία τα τελευταία δέκα χρόνια, έχει επισκεφθεί ο Αγγ. Καπετανίδης. «Το μεγαλύτερο παράπονο των μαθητών είναι ότι  δεν δείχνει αλληλεγγύη η ΕΕ στην Ελλάδα» εξηγεί. Όσο για την πιο ενδιαφέρουσα συζήτηση που θυμάται ήταν σε σχέση με την υποψηφιότητα της Τουρκίας. «Οι περισσότεροι μαθητές είναι αρνητικοί. Θεωρούν ότι δεν είναι ευρωπαϊκό κράτος ότι παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα».

Ενδιαφέρον έχει και η στάση τους απέναντι στο ευρώ όμως. «Έχουν μια αμφιθυμία σε σχέση με το ευρώ. Θεωρούν ότι ακρίβυνε η ζωή  μας με την ένταξη, ότι το νόμισμα ευθύνεται για την κρίση, αλλά φοβούνται και την έξοδο, δεν δείχνουν ότι είναι μια επιλογή που τη στηρίζουν» μας λέει.

«Τα παιδιά γενικά δεν γνωρίζουν πολλά πράγματα, συνήθως στο λύκειο είναι πιο διαβασμένα,  όπως άλλωστε και οι ενήλικες. Πάμε σε ένα ακροατήριο που έχει ελάχιστες γνώσεις πάνω στο θέμα, οπότε δεν μπορείς να εμβαθύνεις. Ενθουσιάζονται με τις πληροφορίες. Αυτό που τους κάνει εντύπωση είναι η πολυπλοκότητα της διαδικασίας μέχρι να παρθεί μία απόφαση. Κάνουν συχνά συγκρίσεις με το πως λειτουργεί στην Ελλάδα το κράτος και τα κόμματα. Παρόλο που υπάρχει πολιτική αγωγή στο σχολείο, υπάρχουν καθηγητές που προσπερνάνε το μάθημα ως δευτερεύον. Θεωρούν ότι επηρεάζει την καθημερινότητά τους η Ευρώπη. Πριν την κρίση τα παιδιά ήταν πιο αδιάφορα. Δεν μας υποδεχόντουσαν με κέφι, έδειχναν πιο απρόθυμα να ενημερωθούν. Από την έναρξη της κρίσης , δείχνουν πραγματική δίψα να μάθουν τι συμβαίνει, πώς λειτουργεί το ευρωκοινοβούλιο , πως λαμβάνονται οι αποφάσεις. Παρά το γεγονός ότι έμαθαν την ΕΕ μέσω μιας αρνητικής εικόνας, υπάρχει η θετική πλευρά, ότι κινητοποίησε τα παιδιά να διερευνήσουν τι συμβαίνει εκεί. » υπογραμμίζει ο Άγγελος Καπετανίδης.

«Η κρίση έφερε στο Κέντρο του ενδιαφέροντος την Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί κουβεντιάζεται στο σπίτι πλέον, αυτό είναι θετικό. Έτσι  μας δίνεται η ευκαιρία να αποδομήσουμε μύθους. Τα παιδιά θεωρούσαν πχ. ότι το ευρωκοινοβούλιο είναι ανάμεσα στους τρεις θεσμούς που ακούνε στις τηλεοράσεις ή μπερδεύουν τα ΕΣΠΑ με την χρηματοδότηση της ΕΕ στα κράτη ας πούμε» συμπληρώνει. «Αρκετά παιδιά έχουν εκφράσει αμφισβήτηση για την ΕΕ γιατί έχουν βιώματα τραυματικά. Όμως παράλληλα έχουν βγάλει και θυμό έφηβοι που έχουν υποστεί επιρροή από τοξικούς μύθους. Εγώ δεν θα σας πω ότι η ΕΕ τα έχει κάνει όλα τέλεια  τους λέω, και τους εξηγώ  και την άποψη μου. Σου δίνουν ευκαιρία με τις ερωτήσεις τους να μπεις στην ουσία αυτά τα παιδιά.» υπογραμμίζει ο Λ. Αντωνακόπουλος.

Οι μαθητές στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου

«Μέσω των καθηγητών μαθαίνουμε τις εμπειρίες των παιδιών από το Euroschola . Αυτό που ενθουσιάζει τα παιδιά, είναι το παιχνίδι ρόλων. Προσομοιώνουν επιτροπές.  Αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν επιτροπές που θα ασχοληθούν με ένα συγκεκριμένο θέμα, όπως κάνουν οι ευρωβουλευτές και στο τέλος το παρουσιάζουν στον χώρο της ολομέλειας. Φανταστείτε ομάδες μαθητών από όλη την Ευρώπη να κατεβάζουν θεωρητικά προτάσεις για το μέλλον της ένωσης.» λέει ο Λεωνίδας Αντωνακόπουλος.

Μία από τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες έχει σχέση με τα θέματα που επιλέγουν οι Έλληνες μαθητές που επιλέγονται από όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας. Οικολογία και μεταναστευτικό. Ιδιαίτερα το τελευταίο έχει ευαισθητοποιήσει πολύ τα παιδιά. Πως βιώνουν την εμπειρία αυτή; «Οι Έλληνες μαθητές διακρίνονται από ότι μας λένε συνάδελφοι από το ευρωκοινοβούλιο γιατί μιλούν πολύ καλά τις ξένες γλώσσες. Τα παιδιά μας λένε ότι ο συναγωνισμός μεταξύ των ομάδων τους άρεσε , τους φάνηκε δημιουργικός και τους έδωσε αυτοπεποίθηση». απαντούν ο Λεωνίδας κι ο ¨Αγγελος.

 

Φωτεινή Λαμπρίδη

Μοίρασε το άρθρο!