Η συντήρηση ενός αποτυχημένου μοντέλου αυτοδιοίκησης

Οι αντιδράσεις για τις αλλαγές στην Αυτοδιοίκηση που εκφράστηκαν και στο συνέδριο της ΚΕΔΕ,  μαρτυρούν την εμμονή που υπάρχει στη συντήρηση ενός εδώ και δεκαετίες,αποτυχημένου μοντέλου, και έλλειψη οποιασδήποτε εναλλακτικής πρότασης για τη διαμόρφωση σύγχρονου πλαισίου. Δεν βρήκε το παραμικρό θετικό σε ολόκληρο νομοσχέδιο,και μάλιστα με την απουσία από τη συζήτηση του δημότη,όπως όφειλε να κάνει,κάτι βέβαια που που δεν έπραξε ούτε το Υπουργείο Εσωτερικών.

Από την πλευρά της, η κυβέρνηση,από την μια προωθεί κάποιες ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις,όπως είναι αυτή της απλής αναλογικής,και από την άλλη δεν προωθεί την πιο βασική μεταρρύθμιση όπως είναι η αποκέντρωση και η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, με μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων από το κεντρικό κράτος προς την Αυτοδιοίκηση,κάτι που θα συνεχίσει να δημιουργεί πρακτικά προβλήματα και στις διοικήσεις των δήμων,αλλά και στην ίδια την καθημερινότητα των πολιτών. Επίσης μας παραπέμπει αόριστα στο μέλλον,γι αυτό εξάλλου πήρε και την ονομασία ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1,που σημαίνει ότι θα έχει και συνέχεια, χωρίς συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα στις αναγκαίες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις,πράγμα που μπορεί να κατασκευάσει Δήμους ομήρους του εκάστοτε υπουργού.

Από την άλλη πλευρά,η  αντιπολίτευση αντιμετωπίζει κάπως αμήχανα τις αλλαγές,ίσως γιατί θέλει να διασώσει τις δυνάμεις που διατηρεί, ​σε αναντιστοιχία με το θετικό θεσμικό στίγμα του παρελθόντος. Επίσης πρέπει να τονίσουμε, ότι καμία αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση δεν έγινε επί των ημερών τους, εκτός από το 42% στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2006. Αυτό και αν δεν ήταν μεταρρύθμιση.Δυστυχώς όμως το ίδιο πνεύμα υπάρχει και σήμερα,χωρίς καμία ουσιαστική πρόταση,κάτι που μας επιστρέφει στο παρελθόν.

Όσον αφορά τις τοπικές κοινότητες,το νομοσχέδιο κρύβει πολλές παγίδες.Από την μια δίνει το δικαίωμα οι συνδυασμοί να είναι τοπικοί,αλλά από την άλλη δίνει το δικαίωμα οι συνδυασμοί των υποψηφίων δημάρχων να κάνουν συνδυασμούς με το ίδιο όνομα σε αυτές τις κοινότητες,κάτι που βέβαια είναι το σωστό.Επίσης δίνει περισσότερες αρμοδιότητες στον πρόεδρο,και μεταξύ άλλων,το δικαίωμα να αποφασίζουν ποια έργα και δράσεις θα εκτελεστούν στην κοινότητα,από το ποσοστό των κεντρικών αυτοτελών πόρων για κάλυψη των επενδυτικών αναγκών των δήμων,που της αναλογούν και θα περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό κάθε δήμου.Αυτό όμως στην πράξη θα ακυρώνεται από την στιγμή που στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει η πιο βασική μεταρρύθμιση όπως είναι η αποκέντρωση και η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, με μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων από το κεντρικό κράτος προς την Αυτοδιοίκηση,όπως αναφέραμε στην αρχή.

Σε όλη την αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ 1,η απλή αναλογική είναι μια συνεπής προοδευτική μεταρρύθμιση που υπάρχει στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες,σίγουρα όμως απαιτούνται ακόμη πιο τολμηρές αλλαγές στη δομή και λειτουργία των ΟΤΑ,με ένα στρατηγικό πλάνο που θα οδηγήσει τους Δήμους στην θέση που τους αξίζει μέσα στις κοινωνίες,

Όλα θα δοκιμαστούν στην πράξη.

 

Μοίρασε το άρθρο!