Δημήτρης Παπαδημητρίου: Το ελληνικό τραγούδι σήμερα είναι χειραγωγούμενο

images

Αναβρασμός και πάλι επικρατεί στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού. Το χάος με τα δικαιώματα και την ΑΕΠΙ, ο παραγκωνισμός των συνθετών που έχουν υποκατασταθεί από άποψη προβολής από τους τραγουδιστές έχουν δημιουργήσει μιαν αίσθηση παρακμής. Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, κορυφαίο πρόσωπο σήμερα στο χώρο της ελληνικής μουσικής, έχει το προνόμιο να συνδέεται με το πριν και το σήμερα του ελληνικού τραγουδιού. Και συνοπτικά, αλλά ευσύνοπτα μας είπε τη γνώμη του.

Πως είναι η κατάσταση σήμερα στο ελληνικό τραγούδι; Δύσκολη νομίζω…είναι ζήτημα χρημάτων ή κάτι άλλο;

Είναι απολύτως καθοδηγούμενο και χειραγωγούμενο σε όλους του τους χώρους με αποτέλεσμα να δημιουργεί πλασματικούς σταρ και επιτυχίες ψευδεπίγραφες. Η απελευθέρωση του μπορεί να έρθει από σοφούς επενδυτές ή το κράτος. Όμως η ένδεια εισπρακτικών μεθόδων εκμετάλλευσής του, αποτρέπει τους μεν. Άρα είναι και ζήτημα χρημάτων. Αν μπορέσουμε να ζούμε ελεύθερα από το διαδίκτυο θα σωθεί το τραγούδι από τις μάστιγές του.

Το τραγούδι, το λαϊκό, πηγάζει από κάτω. Αναβλύζει ή δεν αναβλύζει. Μήπως στέρεψαν οι πηγές;

Οχι δεν στέρεψαν αλλά μπαζώνονται και το αποτέλεσμα είναι ανυδρία. Γίνεται το λαϊκό μοιραία ξανά υπόγειο και εκεί ανθίζει στην σκοτεινιά και στην αφάνεια. Το περιθώριο είναι η μήτρα του λαϊκού τραγουδιού. Δεν το φοβάμαι. Τα έντεχνα είδη φοβάμαι γιατί είναι ετερόφωτα.

Υπάρχει μια διαφορά με το πρόσφατο παρελθόν. Μέχρι περίπου το 70 το ελληνικό τραγούδι ακούγονταν παντού. Δεν χρειαζόταν καν να το αγοράσεις. Από το ραδιόφωνο, το καφενείο, τα σπίτια κλπ. Ήταν παντού. Σήμερα είναι σαν εξαφανισμένο.

Υπάρχει το διαδίκτυο που δρα σαν τρανζίστορ και η τηλεόραση που έγινε ντεμοντέ. Όμως η εξαφάνιση του cd με ενοχλεί γιατί επηρεάζεται η φόρμα των μουσικών έργων. Το διαδίκτυο προκρίνει τις μικρές φόρμες και την αποσπασματικότητα.

Οι συνθέτες έχετε κάποιο πρόβλημα προβολής ή μου φαίνεται; Τώρα ακούμε τραγουδιστές.

Εδώ και τριάντα χρόνια. Είναι το τρανό κατόρθωμα των σταρ τραγουδιστών να σφάξουν την κότα με το χρυσό αυγό και να κυριαρχήσουν στο τραγούδι. Εγώ πιστεύω στην διάκριση και ανεξαρτησία των εξουσιών και στο τραγούδι. Στιχουργός Συνθέτης Ερμηνευτής Εταιρεία Τύπος πρέπει να δρουν με ισχύ και ανεξαρτησία χωρίς να αλληλοκαπελώνονται αλλιώς έχουμε δικτατορία και αρρώστια στο τραγούδι..

Τι ακριβώς γίνεται με την ΑΕΠΙ; Γιατί δεν την αλλάζετε;

Μόνο το κράτος μπορεί, αν θέλει και αν δεν εξαγορασθεί εν τω μεταξύ.

Γράφετε συνεχώς κινηματογραφική μουσική. Τι είναι εκείνο που σας ελκύει στο σινεμά;

Νομίζω ότι είναι μια φυσική μου τάση όπως και το θέατρο. Γράφω με πάθος και εύκολα αν μου αρέσει η ταινία. Η Φωτεινή Δάρρα μου υπογράμμισε κάποτε ότι στις ταινίες αποκαλύπτεται ευκολότερα ο εσωτερικός μουσικός μου κόσμος.

Τα συμφωνικά σας έργα εμφανίζονται όλο και συχνότερα; Μήπως το παρατήσετε εν τέλει το τραγούδι στην τύχη του;

Αδύνατον. Το ίδιο το συμφωνικό μου ιδεολόγημα βασίζεται στο ελληνικό μουσικό ιδίωμα που κρύβει στο dna του το ελληνικό τραγούδι. Το ένα αναπνέει από το άλλο. Νομίζω δε ότι μας έχει εν πολλοίς παρατήσει εκείνο.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σας έλληνας συνθέτης; Εκτός από τον Χατζιδάκι και τον Μίκη. Θέλω μια άλλη απάντηση.

Σπανός, Αττίκ, Καπνίσης, Μαμαγκάκης, Κουνάδης, Γλέζος, Νικολόπουλος, Πλέσσας,  Ξυδάκης, Κορακάκης…

Μια πρόβλεψη: πότε θα βγούμε από τα μνημόνια ακριβώς;

Έχω ασθενικό μνημόνιο. Δεν θυμάμαι. Πρέπει να παίρνω και τις δόσεις μου κανονικά…

Απόστολος Διαμαντής

Μοίρασε το άρθρο!