Ο Πάρης Βορεόπουλος προχώρησε στην έκδοση τού νέου του βιβλίου με το διακριτικό τίτλο: «ΔΥΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΜΑΝΙΦΕΣΤΑ» BRETON & SARTRE

«ΔΥΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΜΑΝΙΦΕΣΤΑ» BRETON & SARTRE

Ο Πάρης Βορεόπουλος συνεχίζοντας τη συγγραφική του διαδρομή προχώρησε στην έκδοση τού νέου του βιβλίου με το διακριτικό τίτλο: «ΔΥΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΜΑΝΙΦΕΣΤΑ» BRETON & SARTRE.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ

ΔΥΟ ΛΟΓΟΤΕΝΙΚΑ ΜΑΝΙΦΕΣΤΑ BRETON SARTRE εξώφυλλοΑρχικά, το μανιφέστο ήταν ένα πολιτικό γραπτό κείμενο, αργότερα έγινε βασική αρχή για τη λογοτεχνία και την τέχνη και δε σταμάτησε να αποτελεί μια κοινωνική επίδραση στο δημόσιο χώρο, σε συγγραφείς, καλλιτέχνες και αναγνώστες, με ένα πρόγραμμα μιας πνευματικής συμπεριφοράς. Η λογοτεχνία πρέπει να τοποθετείται πάνω από το κάθε τι. Πρέπει να κυριαρχεί η παγκόσμια διαρκής δημοκρατία και ειρήνη σε όλα τα γραπτά κείμενα.

Λέγεται ότι είναι η διακήρυξη των αρχών και η δημοσίευση ενός γραπτού κειμένου που αναγγέλλει καινούριους τρόπους εννοιών στη λογοτεχνία και στην τέχνη.

Υπάρχουν διάφορα λογοτεχνικά μανιφέστα, σε όλες τις εποχές, που εκφράζουν τις διακηρύξεις των λογοτεχνικών ρευμάτων.

Το μανιφέστο έχει στόχο να δηλώσει ότι οι λογοτέχνες και οι καλλιτέχνες ανοίγουν άλλους δρόμους για ένα μέλλον καλύτερο στην ποίηση και στην τέχνη, αποσπώμενοι από το παρελθόν και προτείνοντας νέους δρόμους. Είναι μια εξέγερση και επανάσταση στο χώρο της λογοτεχνίας, η ρήξη, η διαμφισβήτηση των κατεστημένων της εποχής, η φιλοδοξία για την παρουσίαση καινούριων έργων, με διακηρύξεις που έχουν στόχο στην ποιοτική ανανέωση της λογοτεχνίας και της τέχνης.

Ο Αντρέ Μπρετόν, με το έργο του: «Le Manifeste du Surréalisme»[1924] (Το Μανιφέστο του Σουρεαλισμού), δίνει τις βασικές αρχές του σουρεαλιστικού κινήματος. Εκθέτει τη σουρεαλιστική θεωρία η οποία καλεί στην απόρριψη της λογικής των κανόνων, χρησιμοποιώντας όλες τις πηγές της φαντασίας, του ονείρου και της αυτόματης γραφής για να φτάσει σε ένα κόσμο ολοκληρωτικά απελευθερωμένο: τον υπερρεαλισμό. Σύμφωνα με τον Μπρετόν, ο “Υπερρεαλισμός”, είναι ένα ποιητικό και καλλιτεχνικό κίνημα και έχει ως σκοπό την υπέρβαση του πραγματικού κόσμου με την καταγραφή (στην ποίηση) ή την παράσταση (στην τέχνη) των υποσυνείδητων ενεργειών της ψυχής και των ονειρικών της εντυπώσεων, χωρίς την επέμβαση της λογικής. Ο σουρεαλισμός αγκαλιάζει όλους τους τρόπους δομής του κόσμου, φανερούς και απόκρυφους. Η ποιητική ενόραση δείχνει το δρόμο της “Γνώσης” πάνω από τις αισθήσεις μας, μιας πραγματικότητας “που είναι αόρατα ορατή μέσα σε ένα αιώνιο μυστήριο”, όπου η φαντασία διαμορφώνει τα αληθινά πράγματα.

Στο «Μανιφέστο του Σουρεαλισμού» διαβάζουμε τον ακόλουθο προσδιορισμό:

«SURRÉALISME, n.m. Automatisme psychique pur par lequel on se propose d’ exprimer, soit verbalement, soit par écrit, soit de toute autre manière, le fonctionnement réel de la pensée. Dictée de la pensée, en l’absence de tout contrôle exercé par la raison, en dehors de toute préoccupation esthétique ou morale ».

«ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΣ, όνομα ουσιαστικό. Γνήσιος ψυχικός αυτοματισμός μέσα από τον οποίο προτίθεται να εκφράσει κανείς, είτε προφορικά, είτε γραπτά, είτε με οποιονδήποτε άλλον τρόπο, την αληθινή λειτουργία της σκέψης. Υπαγόρευση της σκέψης, με την απουσία κάθε ελέγχου που ασκείται από τη λογική, πέρα από κάθε αισθητική ή ηθική μέριμνα».

Ο Ζαν Πωλ Σαρτρ, ιδρυτής του λογοτεχνικού περιοδικού “Les Temps Modernes” ( Οι Σύγχρονοι Καιροί), μιλάει στο όνομα όλων των συντακτών που πήραν μέρος με άρθρα τους στο περιοδικό από το 1945 ως το 1980. Ο Σαρτρ είναι ένας κύριος εκπρόσωπος της ουμανιστικής σκέψης και απευθύνεται σε όλο τον κόσμο, έχοντας σαν κύριο και πρωταρχικό στόχο την ελευθερία του ανθρώπου και την αλλαγή της κοινωνίας. Στο δοκίμιό του “ Présentation des Temps Modernes”- Situations II [1945] ( Οι Σύγχρονοι ΚαιροίΤοποθετήσεις ΙΙ), και “Qu’est-ce que la littérature? ” [1948] (Τι είναι η λογοτεχνία;) δίνει τις θέσεις του, ως ένα λογοτεχνικό μανιφέστο, για τις βασικές αρχές λειτουργίας της σύγχρονης λογοτεχνίας.

Μοίρασε το άρθρο!