Βγήκαν “ξίφη” στη διαβούλευση της Αττικό Μετρό για την επέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη

Επισημάνσεις προς την ηγεσία της Αττικό Μετρό Α.Ε. κατέθεσαν εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης και των φορέων της Θεσσαλονίκης με φόντο την παρουσίαση του αρχικού σχεδιασμού της επέκτασης του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες, στη διαβούλευση η οποία ξεκίνησε σήμερα, 16/4, σε ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης.

Α. Τζιτζικώστας: “Μετρό χωρίς κέντρο, δεν είναι μετρό”

Πρώτος τοποθετήθηκε ο περιφερειάρχης κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, σημειώνοντας πως πρέπει “να προσέξουμε τις αρχαιολογικές εργασίες” προκειμένου να αποφευχθούν οι πελαγοδρομίες που εμφανίστηκαν στη βασική γραμμή και καθυστέρησαν το έργο, προξενώντας ταυτόχρονα οικονομική ζημία και λουκέτα σε καταστηματάρχες.

Επιπροσθέτως ο κ. Τζιτζικώστας ζήτησε να υπάρχει καλή συνεννόηση και συνεχής διαβούλευση, όπως επίσης έκρινε δίκαιο η πρόσληψη των εργατών στα εργοτάξια της επέκτασης προς δυτικά να είναι από τους δυτικούς δήμους, ώστε “να υπάρχει εντοπιότητα”.

Κατά την άποψη του περιφερειάρχη η Α.Μ. οφείλει να προχωρήσει σε “αξιολόγηση του έργου από ανεξάρτητο εκτιμητή” ώστε να επιτευχθούν οι επιθυμητές εκπτώσεις και εξέφρασε την πεποίθηση πως σε ένα έργο ενός δις ευρώ “Έχουμε 30 εκατομμύρια” και διερωτήθηκε αν θα δημοπρατηθεί χωρίς να έχουν εξασφαλισθεί τα απαραίτητα κονδύλια.

Ακολούθως ο κ. Τζιτζικώστας δήλωσε “Μετρό χωρίς να εξυπηρετεί το κέντρο της Θεσσαλονίκης, δεν είναι μετρό. Μέχρι να ολοκληρωθεί, δεν είναι ολοκληρωμένο έργο” αναφερόμενος στην παράδοση του τμήματος Νέα Ελβετία-Συντριβάνι σε πρώτη φάση και σε δεύτερη του τμήματος Συντριβάνι-Ν.Σ. Σταθμός το 2022 και ζήτησε να λάβει απάντηση στο αίτημά του για ποιον λόγο δεν εργάζονται τρεις βάρδιες αρχαιολόγων, αντί δύο που ισχύει σήμερα, ώστε να “τρέξει” το έργο. “Είχα ζητήσει τρεις βάρδιες αρχαιολογίας. Σήμερα ακούω ότι είμαστε στις δύο πάλι. Είμαστε τόσο άνετοι που δεν μπορούμε να βάλουμε τρίτη βάρδια; τόσο δύσκολο είναι πια; έχει καταστραφεί κόσμος κύριοι. Και συζητάμε για έργο ενός δις, φαραωνικό με μόλις 30 εκατομμύρια;” διερωτήθηκε δηκτικά ο κ. Τζιτζικώστας.

Ακόμη, ο περιφερειάρχης κατήγγειλε το γεγονός πως στην επέκταση του μετρό δεν προβλέπεται επικοινωνία με τις επεκτάσεις τις θαλάσσιας συγκοινωνίας, για τις μελέτες της οποίας κατήγγειλε την Εγνατία Οδό Α.Ε. πως βρίσκονται “στο συρτάρι” με αποτέλεσμα να “αγνοείται η τύχη τους”.

Τέλος, ο ίδιος ζήτησε να αλλάξει το όνομα στο σταθμό “Νομαρχία” της βασικής γραμμής καθότι δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα ενώ διαμήνυσε πως η βίλα Αλλατίνη δεν πρόκειται να αλλάξει χρήση και θα παραμείνει ένα από τα δύο κτήρια της ΠΚΜ, μαζί με το καινούργιο στα “Σφαγεία”, απαντώντας έτσι σε δημοσιεύματα τα οποία αναφέρουν πως το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει την ιδιωτικοποίηση της βίλας.

Τις ανησυχίες του κου Τζιτζικώστας ασπάστηκε και ο πρόεδρος της Περιφεριακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου.

επέκταση_μετρό_δυτικά2

Γ. Μυλόπουλος: “Ο περιφερειάρχης προσπαθεί να δημιουργήσει ομίχλη”

“Σηκώνοντας το γάντι” ο πρόεδρος της Α.Μ, Γιάννης Μυλόπουλος, απάντησε στον  κ. Τζιτζικώστας λέγοντας πως “ή δεν ξέρει, που ξέρω ότι ξέρει, ή προσπαθεί να δημιουργήσει ομίχλη” ισχυριζόμενος πως “Κανένα έργο δε σχεδιάζεται με τα λεφτά στην τσέπη. Πρέπει να έχεις φάκελο έτοιμο για να πείσεις” και να εξασφαλιστούν ευρωπαϊκα κονδύλια για την έναρξη κατασκευής του έργου και τόνισε πως “Η πορεία που ακολουθούμε είναι ορθόδοξη” διότι “μάθαμε από τα σφάλματα του παρελθόντος” και έτσι στη συγκεκριμένη περίπτωση “ξεκινάμε τις πρόδρομες εργασίες και μόνον όταν ολοκληρωθούν θα ξεκινήσει το έργο” και θα τοποθετηθούν οι λαμαρίνες.

Ο κ. Μυλόπουλος γνωστοποίησε πως έχει έρθει σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και εξέφρασε την αισιοδοξία του για την εξασφάλιση των πόρων, διότι “τα σιδηροδρομικά έργα πριμοδοτούνται” και δεύτερον επειδή οι Ευρωπαίοι είναι “Θετικά διακείμενοι στην Α.Μ. μετά την απορρόφηση 200 εκατομμυρίων ευρώ” για το εν εξελίξει έργο.

Π. Βελένη: “Να μη λέμε μπαρούφες”

Η προϊσταμένη της εφορίας αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, Πολυξένη Αδάμ Βελένη, απάντησε με δηκτικό ύφος στο αίτημα του κου Τζιτζικώστα για τρεις βάρδιες στις αρχαιολογικές ανασκαφές εξηγώντας πως “Χρειάζεται χρόνος για να αξιολογήσουμε και να τοποθετήσουμε τα αρχαιολογικά ευρήματα” συμπληρώνοντας αμέσως μετά πως “Κάνουμε ανασκαφή και όχι εκσκαφή. Και όχι να λέμε ανακρίβειες και μπαρούφες. Οι δύο βάρδιες είναι πάρα πολύ. Δεν είναι φασόν η αρχαιολογική ανασκαφή.”

Ο κ. Τζιτζικώστας επανήλθε στο αίτημά του ρωτώντας γιατί δεν δουλεύουν και τα Σαββατοκύριακα, με την κα. Βελένη να απαντά πως “Μπορούμε να δουλέψουμε, αλλά το κόστος θα εκτοξευθεί” και τον κ. Μυλόπουλο να διαβεβαιώνει άπαντες πως στον σταθμό Βενιζέλου θα εφαρμοστεί το μέτρο των αρχαιολογικών εργασιών και τα Σαββατοκύριακα, ακόμη και αν ανέβει το κόστος.

Ειδικά για την επέκταση στα δυτικά, η κα. Βελένη γνωστοποίησε πως “δεν υπάρχουν αρχαία στην Ομόνοια” στο δήμο Κορδελιού Ευόσμου παρά μόνο τάφοι οι οποίοι είναι περισσότερο εύκολοι στη διαχείριση. Ωστόσο, τόνισε η ίδια, “στη Σταυρούπολη μπορεί να έχουμε και οικισμό”, αν και συνολικά “Νομίζω δεν θα δαπανηθούν τόσα χρήματα, ούτε τόσος χρόνος” στις αρχαιολογικές εργασίες στις δυτικές συνοικίες, σε αντίθεση με ό,τι συνέβη στη βασική γραμμή.

μετρό_επέκταση_δυτικά3

Π. Σούλας: “Να εξυπηρετηθεί το Κορδελιό”

Αμφιβολίες για το κατά πόσον η αρχική χάραξη της Α.Μ. εξυπηρετεί το Κορδελιό, παρότι υπάρχει ομώνυμη στάση, εξέφρασε ο δήμος Κορδελιού-Ευόσμου, Πέτρος Σούλας, ζητώντας τροποποίηση προκειμένου να καλύπτονται και οι κάτοικοι του Κορδελιού, ενώ στάθηκε αρνητικός στο ενδεχόμενο να επηρεαστεί το γήπεδο του Αγροτικού Αστέρα από το σταθμό ο οποίος θα κατασκευαστεί μπροστά του.

Και τα δύο αιτήματα θα ληγθούν υπ’ όψιν και θα διεξαχθούν μελέτες, διαβεβαίωσε  ακολούθως ο κ. Μυλόπουλος με τους δύο άνδρες να συμφωνούν σε γενικό πλαίσιο για το σύνολο της παρουσιασθείσας χάραξης.

Ωραιόκαστρο και δήμος Παύλου Μελά

Την κατασκευή τερματικού σταθμού σε έκταση του δήμου του αιτήθηκε ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου, Αστέριος Γαβότσης, επιχειρηματολογώντας πως σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο η Α.Μ. θα εξυπηρετούσε επιπλέον 200.000 ανθρώπους οι οποίοι κατευθύνονται στη Θεσσαλονίκη από ανατολικούς γειτονικούς δήμους, όπως το Κιλκίς, ο Λαγκαδάς και η Καβάλα.

Την προτροπή “να επιλέξετε τον πιο γρήγορο δρόμο για να το χαρεί η πόλη” απηύθυνε ο δήμαρχος Παύλου Μελά, Δημήτρης Δεμουρτζίδης στη διοίκηση της Α.Μ. διατυπώνοντας ωστόσο και τους δισταγμούς του. “Ήρθα περισσότερο αισιόδοξος, αλλά προσγειώθηκα στην πραγματικότητα” δήλωσε ο κ. Δεμουρτζίδης εξηγώντας πως “σήμερα έχουμε 30 εκατομμύρια όλο κι όλο” εξασφαλισμένα. Ο ίδιος διερωτήθηκε αν “υπάρχει περίπτωση να σταματήσουν οι εργασίες επειδή θα υπερβούμε τα 30 εκατομμύρια”, σε περίπτωση που τα αρχαιολογικά ευρήματα είναι περισσότερα από ό,τι υπολογίζουν οι επιστήμονες.

Κατά την άποψη του δημάρχου Παύλου Μελά, η επέκταση στα δυτικά οφείλει να συμπεριλάβει κατευθείαν και όχι στο απώτερο μέλλον τα νοσοκομεία “Παπαγεωργίου” και “424” όπως επίσης και του “Βυζαντινούς νερόμυλους” οι οποίοι αποτελούν πολιτιστικό στοιχείο της περιοχής.

Στο σημείο αυτό, ο πρόεδρος της Α.Μ. κάλεσε τον κ. Δεμουρτζίδη και όλους τους δημάρχους να συσκεφθούν με τις υπηρεσίες τους και εντός 15 ημερών να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους, ώστε να αξιολογηθούν από την εταιρεία.

Τέλος και ο αντιδήμαρχος Νεάπολης Συκεών, Αντώνης Σαουλίδης σημείωσε πως οι βόρειες συνοικίες της Θεσσαλονίκης δεν περιλαμβάνονται στα σχέδια που παρουσίασε η Α.Μ. με τον κ. Μυλόπουλο να απαντά πως ένα έργο όπως το μετρό δεν μπορεί να επεκταθεί κατευθείαν στο σύνολο της πόλης. Αντιθέτως ξεκινάει μία βασική γραμμή καλύπτοντας κεντρικές ανάγκες και με την πάροδο των ετών δημιουργούνται επεκτάσεις προς όλες τις κατευθύνσεις.

Ρεπορτάζ: Δημήτρης Λαζόπουλος

Μοίρασε το άρθρο!