
Τον γόρδιο δεσμό των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται, ώστε να προχωρήσει η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στην περιοχή πέριξ του σταθμού Νέα Ελβετία του μετρό επιχειρεί να λύσει ο δήμος Θεσσαλονίκης.
Το φιλόδοξο σχέδιο ανάπλασης της νοτιοανατολικής εισόδου της πόλης, συνολικής έκτασης περίπου 160 στρεμμάτων, το οποίο καταρτίστηκε στο πλαίσιο της διαμόρφωσης της περιοχής του τερματικού σταθμού, περιλαμβάνει εκτεταμένο χώρο πρασίνου εκατέρωθεν της οδού Ψελλού, από το άλσος της Νέας Ελβετίας μέχρι περίπου τα Κεραμεία Αλλατίνη και δημιουργία δύο πάρκινγκ δυναμικότητας χιλίων θέσεων, ενός υπέργειου κι ενός υπόγειου.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας απαλλοτριώσεων των εκτάσεων που απαιτούνταν για τη διάνοιξη της οδού Ψελλού και τη λειτουργία του πολυτροπικού σταθμού, ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει ρίξει το βάρος στην απόκτηση των οικοπέδων και της ευρύτερης περιοχής που είναι χαρακτηρισμένα ως χώροι πρασίνου. Το εγχείρημα όμως σύνθετο, τόσο γιατί η συνολική έκταση είναι πολύ μεγάλη και άρα απαιτούνται μεγάλα ποσά για τις απαλλοτριώσεις, όσο και γιατί μεταξύ των ακινήτων περιλαμβάνονται ιδιοκτησίες του Δημοσίου. Η δεύτερη αυτή παράμετρος μπλοκάρει και τη χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο, το οποίο έχει εκδηλώσει την πρόθεσή του να συνδράμει τον δήμο για τις απαλλοτριώσεις.
Ενδεικτικό της εμπλοκής είναι το θέμα που συζητήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου και αφορά οικόπεδο έκτασης 1.946,50 τ.μ. εντός του εγκεκριμένου κοινόχρηστου χώρου πρασίνου στην περιοχή Κηφισιάς – Νέας Ελβετίας, στη συμβολή των οδών Μ. Ψελλού και Καθ. Ν. Παπαδάκη, νότια του σταθμού του μετρό. Για το συγκεκριμένο ακίνητο καθορίστηκε η οριστική τιμή μονάδος αποζημίωσης στο ποσό των 820 ευρώ ανά τ.μ. με το συνολικό κόστος απόκτησης για τον δήμο να ανέρχεται στο ποσό των 1.596.130 ευρώ.
Για την χρηματοδότηση της απαλλοτρίωσης πλήρης φάκελος και υποβλήθηκε σχετικό αίτημα στο Πράσινο Ταμείο, το οποίο κατόπιν έρευνας στο Κτηματολογικό Γραφείο Θεσσαλονίκης διαπίστωσε ότι όμορο οικόπεδο φέρεται στις αρχικές κτηματολογικές εγγραφές ως ανταλλάξιμο ακίνητο πλήρους και αποκλειστικής κυριότητας της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και δεν προκύπτει πράξη παραχώρησης της κυριότητάς του στον δήμο Θεσσαλονίκης. Το ζήτημα αυτό αντίκειται στους όρους των χρηματοδοτικών προγραμμάτων του Πράσινου Ταμείου που θέτουν ως προϋπόθεση για χρηματοδότηση μίας απαλλοτρίωσης να απελευθερώνεται ολόκληρη η έκταση του κοινόχρηστου χώρου.
Με επιστολή του στις αρχές Ιουνίου ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ζήτησε από τον υπουργό Οικονομικών την επίσπευση της διαδικασίας για τη δωρεάν παραχώρηση – μεταβίβαση του ακινήτου, αίτημα που θα υποβληθεί εκ νέου τις επόμενες ημέρες συνοδευόμενο από τη σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
Όπως ανέφερε η αντιδήμαρχος Αστικής Ανάπτυξης και Πολεοδομίας, Δήμητρα Αγκαθίδου, για να ξεπεραστεί το εμπόδιο θα πρέπει είτε να δοθεί η καταρχήν έγκριση από το υπουργείο για παραχώρηση του χώρου, ώστε να εγκριθεί η χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο προτού ολοκληρωθεί η χρονοβόρα διαδικασία παραχώρησης, είτε να γίνει μία τροπολογία που να αίρει τους περιορισμούς στη χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο.
Η αντιδήμαρχος σημείωσε ότι από το σύνολο της έκτασης κάποια οικόπεδα απαλλοτριώθηκαν στη φάση κατασκευής του περιβάλλοντος χώρου του τερματικού σταθμού είτε από το μετρό είτε από τον δήμο. Για κάποια από τα υπόλοιπα οικόπεδα έχουν υποβληθεί ανάλογες αιτήσεις χρηματοδότησης στο Πράσινο Ταμείο που έχουν εγκριθεί, ωστόσο απομένουν αρκετά στρέμματα, για τα οποία πρέπει να προχωρήσει η σχετική διαδικασία. «Το κόστος είναι πολύ υψηλό, γιατί είναι μεγάλες οι εκτάσεις, ενώ τώρα λόγω του μετρό έχουν ανεβεί οι αντικειμενικές αξίες και άρα η τιμή μονάδος», τόνισε η αντιδήμαρχος, επισημαίνοντας, πάντως, ότι το Πράσινο Ταμείο φέρεται διατεθειμένο να χρηματοδοτήσει το σχέδιο για τη δημιουργία ενός μεγάλου, ενιαίου χώρου πρασίνου στην περιοχή.


