
Μεγάλη επιχείρηση που πραγματοποίησε η Υποδιεύθυνση Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδας σε εργαστήριο έργων τέχνης στη Θεσσαλονίκη, αποκάλυψε ένα μεγάλο κύκλωμα πλαστογραφίας που φέρεται να δραστηριοποιούνταν στην πώληση πλαστών πινάκων διάσημων ζωγράφων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η έρευνα εστιάζει σε εγκληματική οργάνωση που πλαστογραφούσε πίνακες γνωστών καλλιτεχνών και τους πωλούσε σε εξαιρετικά υψηλές τιμές, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη.
Μετά από πληροφορία της διεύθυνσης Οργανωμένου Εγκλήματος ότι ετοιμαζόταν έκθεση με τα πλαστά έργα, οι αστυνομικοί της υποδιεύθυνσης Βορείου Ελλάδος, έκαναν έφοδο σε χώρο στην οδό Αλεξάνδρου Σβώλου, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πλαστογραφημένοι πίνακες βρέθηκαν ακόμα και στην πολυκατοικία δίπλα από το εργαστήριο που εκεί λειτουργούσε η αποθήκη τους. Τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης φέρονται να διέθεταν τους πλαστούς πίνακες σε οίκους δημοπρασιών στην Ευρώπη, ενώ ενημέρωναν το κοινό για τις επικείμενες δημοπρασίες μέσω διαδικτυακής καμπάνια
Από τους συλληφθέντες, ο ένας φέρεται ότι ήταν ο ζωγράφος, ο οποίος, μαζί με τους άλλους δύο προσέγγιζε τους πελάτες για την πώληση των πινάκων που ήταν αντίγραφα έργων Ελλήνων ζωγράφων. Μεταξύ των «θυμάτων» της δράσης τους βρίσκονται πίνακες από εμβληματικές προσωπικότητες της ελληνικής τέχνης, όπως οι Μυταράς, Παρθένης, Γαΐτης, Σταθόπουλος, Ζούνη, Βασιλείου και Χατζηκυριάκος – Γκίκας.
Εκπρόσωπος του υπουργείου Πολιτισμού επιθεώρησε τα έργα και διαβεβαίωσε ότι είναι πλαστά.
Εντοπίστηκαν τιμολόγια από τα οποία προκύπτει ότι οι τιμές πώλησης των έργων ξεπερνούσαν τα 90.000 ευρώ. Οι δράστες πωλούσαν τα πλαστά έργα σε δημοπρασίες και η αστυνομία ερευνά τι έκταση είχε η δράση τους
Μετά τις συλλήψεις, τα μέλη του κυκλώματος θα οδηγηθούν στις Δικαστικές Αρχές και ενδέχεται το κατηγορητήριο να διευρυνθεί με τη δικογραφία που σχηματίζεται για την υπόθεση.
Η παραγωγή και πώληση πλαστών πινάκων ζωγραφικής
Τα κυκλώματα που ασχολούνται με την παραγωγή και πώληση πλαστών πινάκων ζωγραφικής αποτελούν σοβαρό πρόβλημα για την αγορά τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι πλαστογράφοι εκμεταλλεύονται την έλλειψη ρυθμίσεων και τη δυσκολία επιβεβαίωσης της αυθεντικότητας των έργων, με στόχο την αποκόμιση υψηλών κερδών. Αυτά τα κυκλώματα δρουν με διάφορους τρόπους, ξεκινώντας από την παραγωγή πλαστών έργων που συχνά μιμούνται διάσημους καλλιτέχνες όπως οι Πάμπλο Πικάσο, Βίνσεντ βαν Γκογκ και Μαρκ Σαγκάλ. Τα έργα αυτά δημιουργούνται με υλικά και τεχνικές που αναπαράγουν το στυλ και την εποχή του αυθεντικού καλλιτέχνη.
Η διανομή των πλαστών πινάκων γίνεται μέσω νόμιμων ή παράνομων καναλιών, όπως οίκοι δημοπρασιών, γκαλερί και διαδικτυακές πλατφόρμες. Οι απατεώνες συχνά δημιουργούν ψευδή έγγραφα αυθεντικότητας για να υποστηρίξουν τις πωλήσεις τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, εμπειρογνώμονες ή διακινητές τέχνης συμμετέχουν στη διαδικασία, διευκολύνοντας την πώληση των πλαστών έργων.
Η διαδικασία εντοπισμού των πλαστογραφιών έχει εξελιχθεί με τη χρήση προηγμένων τεχνολογιών, όπως η υπέρυθρη φασματοσκοπία και οι ακτινογραφίες, που βοηθούν στην αποκάλυψη της αυθεντικότητας ενός έργου. Επίσης, η ψηφιακή τεχνολογία επιτρέπει την παρακολούθηση της προέλευσης των έργων μέσω blockchain και βάσεων δεδομένων.
Οι συνέπειες από τη δραστηριότητα αυτών των κυκλωμάτων είναι σοβαρές. Η αγορά τέχνης χάνει δισεκατομμύρια ευρώ λόγω πλαστών έργων, ενώ οι οίκοι δημοπρασιών και οι συλλέκτες δυσκολεύονται να εμπιστευτούν νέες αγορές. Νομικές επιπτώσεις περιμένουν όσους εντοπίζονται να συμμετέχουν σε τέτοιες δραστηριότητες, με σοβαρές ποινές να τους περιμένουν.
Ενδεικτικά το σκάνδαλο του οίκου δημοπρασιών Knoedler στη Νέα Υόρκη, όπου αποκαλύφθηκε ότι είχε πουλήσει δεκάδες πλαστούς πίνακες, καθώς και τη δράση του πλαστογράφου Βόλφγκανγκ Μπέλτρατσι, ο οποίος δημιούργησε εκατοντάδες έργα που αποδόθηκαν σε διάσημους καλλιτέχνες. Η αντιμετώπιση της πλαστογραφίας στην τέχνη απαιτεί διεθνή συνεργασί και αυστηρότερους ελέγχους.


