Social Media: Οι «δαίμονες» του Ερντογάν στην παρανομία

Το σύνθημα «Ένα Έθνος, Ένα Κράτος, Μία Πατρίδα, Μία Σημαία» είναι -εδώ και καιρό- το αγαπημένο του Προέδρου Ερντογάν. Ο Ερντογάν υποστηρίζει την Ενός Ανδρός Αρχή σε όλους τους τομείς. Τη δική του, βεβαίως, αρχή. Όλα πρέπει να του ανήκουν, όλα πρέπει να είναι υπό τον έλεγχό του. Εξάλλου, είναι ο Ένας και Μοναδικός Άνδρας. Λησμονεί ενίοτε ότι ο Ένας Άνδρας δύναται ευκόλως να μετατραπεί σε Μοναχικό Άνδρα, προς το τέλος, κάτι το οποίο δεν είναι ιδιαιτέρως μακρινό, σύμφωνα με την πλειονότητα των τοπικών και ξένων πολιτικών παρατηρητών.

Το καθεστώς του Προέδρου, μετά την έλευσή του στην εξουσία (2002), πραγματοποίησε κολοσσιαίες επενδύσεις, δισεκατομμυρίων τουρκικών λιρών, για να κυριαρχεί και να ελέγχει τα παραδοσιακά -καθημερινά και εβδομαδιαία- Μ.Μ.Ε., και τους ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς. Το σύνολο του Τύπου -ούτως ή άλλως, εξαρτημένο- αποτελεί σήμερα ισχυρό μέσο προπαγάνδας του Παλατιού. Χρηματοδοτείτο από προσκείμενους στον Ερντογάν δήμους ή από επιχειρηματίες που κερδίζουν από κυβερνητικές συμβάσεις.

 Μετά, όμως, την εκλογική ήττα του Μαρτίου και του Ιουνίου 2019 και την ύφεση της τουρκικής οικονομίας, πολλά φιλοκυβερνητικά Μ.Μ.Ε. αναγκάστηκαν να κλείσουν. Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις και τα ποσοστά τηλεθέασης στα Μ.Μ.Ε. του Ερντογάν σημειώνουν καθοδική πορεία τα τελευταία, τουλάχιστον, δύο χρόνια. Αποκλειστικές ζωντανές συνεντεύξεις του Προέδρου έχουν πολύ χαμηλότερη τηλεθέαση συγκριτικά με σαπουνόπερες δεύτερης διαλογής. Ο στόχος της ιδεολογικής και πολιτιστικής κυριαρχίας της κοινωνίας μέσω των παραδοσιακών Μ.Μ.Ε. ουδόλως πέτυχε το στόχο του.

Υπάρχουν, λοιπόν, ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης (Twitter, Facebook, instagram ή ακόμη και Whatsapp κ.λπ.) μη ελεγχόμενοι από την κυβέρνηση. Ο Ερντογάν χρησιμοποιεί ήδη πολλά προσχήματα, για να καταστείλει αυτούς τους «ξένους δαίμονες»: «Είναι οι γίγαντες της Δυτικής τεχνολογίας, οι οποίοι επιθυμούν την αλλοτρίωση των καλών οικογενειακών μας παραδόσεων, δεν είναι εγκατεστημένοι στην Τουρκία, δεν πληρώνουν φόρους, προετοιμάζουν το έδαφος για παραβίαση της ιδιωτικής ζωής των συμπολιτών μας, χρησιμοποιούνται από τις τρομοκρατικές και αποσχιστικές οργανώσεις». Είχε, μάλιστα, τολμήσει να δηλώσει ότι «τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι το κακό του αιώνα». Είχε, ωστόσο, παραλείψει να παραδεχτεί ότι αυτά τα ίδια κοινωνικά δίκτυα αποτελούσαν, εν τέλει, το τελευταίο προπύργιο της ελευθερίας της έκφρασης και οχυρό της αντιπολίτευσης.

 Σε μία χώρα, όπου το 95% των παραδοσιακών Μ.Μ.Ε. βρίσκονται -άμεσα ή έμμεσα- υπό τον κρατικό έλεγχο, τα αρνητικά για την κυβέρνηση σχόλια μπορούν να διαδοθούν αποκλειστικά στους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης. Έτσι ο Ερντογάν ετοίμασε ένα νομοσχέδιο για την εξουδετέρωσή τους. Αυτό εύκολα υιοθετήθηκε στο κοινοβούλιο, τούτη τη βδομάδα, χάρη στην κυβερνητική πλειοψηφία και την υποστήριξη των ακροδεξιών εταίρων της. Εφεξής, η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να καθορίζει τη θέση και την ταυτότητα των χρηστών του διαδικτύου, οι τεχνολογικοί γίγαντες υποχρεώνονται να ανοίξουν υποκαταστήματα στην Τουρκία, ενώ βαρύτατες κυρώσεις θα επιβάλλονται στους ανυπάκουους.

Οι διαδικτυακοί, επομένως, ιστότοποι και τα μηνύματα της αντιπολίτευσης στα social media μπορούν, πλέον, νομίμως να «απαγορεύονται». Σημειωτέον, η Τουρκία είναι πρωταθλήτρια στις διαδικτυακές απαγορεύσεις. Η κυβέρνηση παρουσιάζει το νέο νόμο ως μέσο καταπολέμησης του κυβερνοεγκλήματος. Ωστόσο, όλα τα Μ.Μ.Ε. παγκοσμίως υπογραμμίζουν ότι πρόκειται για απόλυτη λογοκρισία.

 «Λίγο πριν από την αυτοκτονία του Χίτλερ στο οχυρό του -και ενώ τα σοβιετικά στρατεύματα βρίσκονταν στις πύλες του Βερολίνου, η πλειονότητα των πολιτών της Ναζιστικής Γερμανίας (του Τρίτου Ράιχ) πίστευε ότι ο ναζιστικός στρατός θα κατακτούσε τη Μόσχα εντός 24 ωρών», υπενθύμισε ένας Καθηγητής των Επιστημών Επικοινωνίας.  

 Ραγκίπ Ντουράν

Μοίρασε το άρθρο!