Στην υγεία των παιδιών και την αγωνία των γονιών δεν χωρούν πανηγυρισμοί

Στη σκιά της μετάλλαξης Όμικρον, των χιλιάδων κρουσμάτων που καταγράφηκαν με το… καλημέρα της επαναλειτουργίας, αλλά και των πρωτοκόλλων που προκαλούν ακόμα αντιδράσεις, οι μαθητές επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες και στις υπόλοιπες δραστηριότητες τους, με την αγωνία των γονιών να μεγαλώνει διαρκώς, αλλά το υπουργείο Παιδείας να πανηγυρίζει. Για ποιο λόγο πανηγυρίζει το υπουργείο;

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΡΑΦΑΗΛ ΓΚΑΙΔΑΡΤΖΗΣ

Διότι θεωρεί ότι παρά το γεγονός ότι απουσίαζαν από τα καθήκοντα τους 2.300 εκπαιδευτικοί που νοσούσαν από covid, στα σχολεία δεν χάθηκε καμία εκπαιδευτική ώρα. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης ο οποίος με δηλώσεις του στην ΕΡΤ, σημείωσε: «Έχουμε διαρθρώσει ένα πρόγραμμα αναπλήρωσης των κενών σε επίπεδο σχολικής εβδομάδας, σε επίπεδο διεύθυνσης, για αυτό και χθες δεν παρουσιάστηκε καμία αρρυθμία. Παρά τις απουσίες 2.300 εκπαιδευτικών δεν χάθηκε ούτε ώρα μαθημάτων».

Τα νούμερα δεν βγαίνουν…

Εκπαιδευτικοί κύκλοι πάντως δε φαίνεται να συμμερίζονται την άποψη του γενικού γραμματέα, τονίζοντας ότι τα… μαθηματικά του υπουργείου Παιδείας, δεν βγαίνουν και ούτε πρόκειται να βγουν με τις 3.756 προσλήψεις τρίμηνων αναπληρωτών, εκ των οποίων οι πρώτες 500 ανακοινώθηκαν στο ΦΕΚ για να ακολουθήσουν τις επόμενες ημέρες και οι άλλες.

Ουσιαστικά επισημαίνουν ότι την πρώτη σχολική εβδομάδα του 2022, τα σχολεία της χώρας σε πολλές περιπτώσεις υπολειτουργούν και αυτό αναμένεται να συμβεί και τις επόμενες ημέρες, όσο θα αυξάνονται τα κρούσματα στους εκπαιδευτικούς. Άλλωστε, ακόμα και οι αναπληρωτές που προσλαμβάνονται, χρειάζονται κάποιες μέρες μέχρι να αναλάβουν υπηρεσία και όταν συμβεί αυτό, θα καλύψουν κενά που υπήρχαν ήδη πριν κλείσουν τα σχολεία για τις γιορτές και τα οποία υπολογίζονται πάνω από 6.500.

Μήπως πρέπει να εστιάσουμε αλλού;

Το εγχείρημα των self test όντως έφερε στο φως χιλιάδες κρούσματα που πιθανόν να μην είχαν ανιχνευθεί εφόσον μαθητές ή εκπαιδευτικοί ήταν ασυμπτωματικοί, ωστόσο το ζήτημα είναι τι γίνεται από εδώ και πέρα. Ο αριθμός των σχεδόν 10.000 θετικών τεστ την Τρίτη σε μαθητές και εκπαιδευτικούς προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία, καθώς σημαίνει ότι κάποιοι από αυτούς μπορεί τη Δευτέρα να βρέθηκαν κανονικά στις τάξεις. Θα είμαστε σε θέση να μάθουμε τις επόμενες ημέρες, πόσες νέες μολύνσεις δημιουργήθηκαν τη Δευτέρα, την Τρίτη, κτλ, στο σύνολο της κοινότητας και οφείλονται στον συγχρωτισμό μέσα στις σχολικές αίθουσες;

Εννοείται ότι η κινητικότητα των παιδιών δεν περιορίστηκε κατά τη διάρκεια των γιορτών. Ωστόσο, οι χώροι που κινούνταν ήταν πιο «ελεγχόμενοι». Τώρα όμως έρχονται να προστεθούν οι τέσσερις έως επτά ώρες σε επαφή με άλλα παιδιά μέσα σε σχολικές αίθουσες (τις περισσότερες φορές ελάχιστων τετραγωνικών), οι δραστηριότητες σε φροντιστήρια, αθλητικούς χώρους και όλο αυτό δημιουργεί ένα εύλογο ερώτημα για το ποιο θα είναι εντέλει το πραγματικό αποτύπωμα; Η διασπορά που θα προκληθεί είναι βέβαιο ότι θα είναι μεγαλύτερη από αυτή που ανιχνεύεται.

Αλαλούμ και στα φροντιστήρια

Αρκετοί είναι οι γονείς στη χώρα που επέλεξαν να κρατήσουν τα παιδιά στο σπίτι τους τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας των σχολείων και των φροντιστηρίων, διότι φοβούνται για την υγεία τους ή την πιθανότητα να μολυνθούν και να φέρουν τον ιό στο σπίτι και σε πρόσωπα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, όπως γιαγιάδες, παππούδες. Μπορεί τα αρνητικά τεστ να τους καθησυχάζουν όμως κάποια συμπτώματα που εμφανίζουν τα παιδιά και μπορεί απλώς να είναι κοινή γρίπη, ανησυχούν ιδιαίτερα τους γονείς.

Δεν λείπουν και οι περιπτώσεις γονιών που ναι μεν στέλνουν κανονικά τα παιδιά τους στο σχολείο, όμως ζητούν από τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών τα μαθήματα να γίνονται προληπτικά μέσω τηλεκπαίδευσης για τουλάχιστον δύο εβδομάδες, όσο δηλαδή θεωρούν ότι με βάση τα όσα λένε και οι ειδικοί θα κοπάσει το κύμα της Όμικρον. Και στην περίπτωση των φροντιστηρίων πάντως επικρατεί ένα αλαλούμ τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, καθώς η σύσταση για τη χρήση μάσκας υψηλής προστασίας από τα παιδιά φαίνεται να πηγαίνει… περίπατο, αφού ελάχιστα έως σχεδόν καθόλου δεν φοράνε.

Ακόμα και το μάθημα με ανοιχτά παράθυρα για να αερίζονται οι αίθουσες φαίνεται να προκαλεί προστριβές μεταξύ των γονιών, που κάνουν τα παράπονα τους στους ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων ότι τα παιδιά τους κρυώνουν και είναι ανεπίτρεπτο να κάνουν μάθημα υπό τέτοιες συνθήκες. Δεν λείπουν φυσικά και τα «καρφιά» ότι κάποιοι γονείς στέλνουν τα παιδιά τους κανονικά σε σχολείο και φροντιστήρια κάνοντας «ψευδείς» δηλώσεις self test, δηλαδή δηλώνοντας ότι τα παιδιά τους είναι αρνητικά, χωρίς όμως να μπουν στη διαδικασία να τα ελέγξουν.

Το 50%+1 συνεχίζει να προκαλεί αντιδράσεις στους εκπαιδευτικούς

Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δεν εμφανίζονται αντίθετοι στην επαναλειτουργία των σχολείων, αλλά στον τρόπο με τον οποίο επιστρέφουν στις αίθουσες μαζί με τους μαθητές, αφού όπως σημειώνουν δεν άλλαξε απολύτως τίποτα από τα όσα ίσχυε στο κλείσιμο πριν τα Χριστούγεννα. Η Ομοσπονδία των εκπαιδευτικών επικρίνει το υπουργείο ότι δεν έκανε αποδεκτή καμία από τις προτάσεις της όπως: η αραίωση των πολυπληθών τμημάτων, η πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικού προσωπικού και προσωπικού καθαριότητας, τα δωρεάν rapid τεστ σε όλους τους εκπαιδευτικούς, η προστασία των εκπαιδευτικών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, η ιχνηλάτηση των κρουσμάτων από τον ΕΟΔΥ, η αποσυμφόρηση στα σχολικά λεωφορεία και η δωρεάν χορήγηση μασκών υψηλής προστασίας και αντισηπτικών.

Αντίθετα, όπως σημειώνει «το υπουργείο προχώρησε σε εκατοντάδες συμπτύξεις τμημάτων που αυξάνουν τον συνωστισμό στις σχολικές αίθουσες και επιμένει να εφαρμόζει το επικίνδυνο πρωτόκολλο που προβλέπει κλείσιμο τμήματος μόνο εφόσον νοσήσει το 50%+1 των μαθητών/τριών».

Αδειάζουν τμήματα

Το μέτρο του 50%+1 δεν έχει κανένα απολύτως νόημα σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, αφού όταν οι γονείς μάθουν ότι κάποιος μαθητής της τάξης εντοπίστηκε θετικό αυτός ή μέλος της οικογένειας τους, δεν στέλνουν ούτε τα δικά τους παιδιά στο σχολείο με αποτέλεσμα τα τμήματα να αδειάζουν και να δημιουργούνται προβλήματα στη διδασκαλία των μαθημάτων, καθώς έτσι ούτε τηλεκπαίδευση μπορεί να γίνει, αλλά ούτε και ομαλή δια ζώσης διδασκαλία.

Περιμένουν να ξεκαθαρίσει το τοπίο

Οι εργαζόμενοι γονείς εμφανίζονται ανήσυχοι, καθώς υπάρχει πιθανότητα τις επόμενες ημέρες να κλείσουν σχολικά τμήματα στα οποία θα καταγραφεί υψηλός αριθμός κρουσμάτων. Αυτό θα σημαίνει πως τα παιδιά θα πρέπει να μείνουν σπίτι και υπό την επίβλεψη των γονιών τους. Υπό αυτές τις συνθήκες τα υπουργεία Παιδείας, Εργασίας και Οικονομικών αξιολογώντας την κατάσταση μελετούν το ενδεχόμενο να τεθεί εκ νέου σε ισχύ το μέτρο της άδειας ειδικού σκοπού, με τις ανακοινώσεις να αναμένονται άμεσα. Αξίζει να αναφερθεί πως το νομικό πλαίσιο για τις άδειες ειδικού σκοπού υπάρχει και είναι αυτό που ίσχυσε στο πρώτο lockdown, αλλά για να ενεργοποιηθεί ξανά απαιτείται η έκδοση υπουργικής απόφασης.

Η χρήση της άδειας ειδικού σκοπού δύναται να γίνει είτε από τον έναν γονέα εξ ολοκλήρου είτε και από τους δύο, εφόσον μοιραστούν μεταξύ τους διαστήματα αυτής, ενώ δεν μπορεί να γίνει ταυτόχρονα χρήση της και από τους δύο. Δικαιούχοι της άδειας ειδικού σκοπού είναι οι φυσικοί, θετοί ή ανάδοχοι γονείς (εργαζόμενοι) παιδιών, εφόσον τα παιδιά είναι εγγεγραμμένα σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, φοιτούν σε σχολικές μονάδες υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο). Εάν οι δυο γονείς είναι υπάλληλοι ιδιωτικού ή Δημόσιου τομέα λαμβάνει την ειδική άδεια είτε ο ένας αποκλειστικά είτε την μοιράζονται σε διαφορετικά διαστήματα, υποβάλλοντας υπεύθυνες δηλώσεις στον εργοδότη. Εάν ο ένας είναι μισθωτός και ο άλλος ελεύθερος επαγγελματίας, τότε την άδεια δικαιούται μόνο ο μισθωτός.

Αν εργάζεται μόνο ο ένας γονέας, τότε δεν δικαιούται την άδεια, παρά μόνο αν ο άλλος νοσηλεύεται ή νοσεί από κορωνοϊό ή είναι άτομο με αναπηρία. Η άδεια μπορεί να χορηγηθεί και τμηματικά, ενώ δεν την δικαιούνται οι εργαζόμενοι γονείς σε επιχειρήσεις που μένουν κλειστές με κρατική εντολή. Οι εργαζόμενοι που αιτούνται την άδεια προσκομίζουν στους εργοδότες τους σχετικές υπεύθυνες δηλώσεις, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος. Η άδεια ειδικού σκοπού μπορεί να χορηγηθεί και τμηματικά, εφόσον εξυπηρετούνται οι ανάγκες του εργαζομένου.

Μοίρασε το άρθρο!