Οι μεγάλες φωνές της Ελλάδας: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ

ddcaa31d6d2275affc3d9b3600d1ac4c-696x460.jpg.pagespeed.ce.QTYIkgMYQu

Η τραγουδίστρια που δεν ήθελε να γίνει τραγουδίστρια. Το κορίτσι που ξεκίνησε σαν μέλος μίας ρεμπέτικης κομπανίας και έφτασε να γίνει μία από τις σπουδαιότερες σύγχρονες τραγουδίστριες της Ελλάδας.

Η Ελευθερία Αρβανιτάκη είναι εκείνη που χάρισε στο κοινό (ελληνικό και ξένο) τραγούδια που έχουν όχι απλώς χιλιοτραγουδηθεί, αλλά έχουν γίνει σύνθημα, έχουν παραλλαχθεί, έχουν στιγματίσει συναισθήματα και στιγμές.

Και ποιος δεν φόρεσε «Το κόκκινο φουστάνι», ποιος δεν δήλωσε ότι «Είμαι ερωτευμένος με τα μάτια σου», ποιος δεν ξεβιδώθηκε στον χορό φωνάζοντας «Δυνατά δυνατά», ποιος δεν «έλιωσε» από «Της καληνύχτας τα φιλιά» και ποιος δεν ορκίστηκε «Αν σ’ αρνηθώ αγάπη μου, να πέσω να πεθάνω».

Φανατικοί υποστηρικτές της και μη, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι σε κάποια φάση της ζωής του δεν τραγούδησε αυτούς τους στίχους, δεν χόρεψε σε αυτούς τους ρυθμούς, ρυθμούς εξαιρετικών συνθετών, όπως οΜίμης Πλέσσας, ο Χρήστος Νικολόπουλος, ο Νίκος Ξυδάκης, ο Σταμάτης Σπανουδάκης, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο Σταμάτης Κραουνάκης.

Το altsantiri.gr συνεχίζοντας το αφιέρωμά του στις μεγάλες φωνές της Ελλάδας, ξετυλίγει το νήμα της ζωής μίας εκ των σημαντικότερων γυναικών καλλιτεχνών στο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι, με την πεποίθηση και τη βεβαιότητα πως το όνειρό της, όπως το έχει εκφράσει η ίδια (και όπως θα διαβάσετε στη συνέχεια), έχει σίγουρα υλοποιηθεί.

Το ξεκίνημα σαν λογίστρια και πώς οι διακοπές στη Σκόπελο άλλαξαν τη ζωή της

Η πορεία της στο τραγούδι ξεκινά κυριολεκτικά… από σπόντα. Ενώ ετοιμάζεται να φύγει για σπουδές στην Ιταλία, μη καταφέρνοντας να μπει στη Νομική και δουλεύοντας παράλληλα σαν λογίστρια, πηγαίνει το καλοκαίρι του ’79 στη Σκόπελο για διακοπές, όπου γνωρίζει τα παιδιά της «Οπισθοδρομικής Κομπανίας» που μέχρι τότε είχαν την μπάντα αλλά όχι το όνομα. Κι αυτοί επίσης για διακοπές.

Το «ψηστήρι» γίνεται και της ζητούν να ενταχθεί στο συγκρότημα, κάτι που γίνεται άμεσα, αφού τον χειμώνα του ’80 ξεκινά να εμφανίζεται σε κέντρα, όπου συνεργάζεται με σημαντικούς συνθέτες όπως ο Νίκος Μαμαγκάκης, ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Βαγγέλης Γερμανός, ο Νίκος Ξυδάκης, ο Νίκος Πορτοκάλογλου κ.ά.

«Έγιναν πολύ απλά και πολύ τυχαία τα πράγματα. Δεν έγιναν… θέλω να πω,δεν ήταν ο στόχος μου να γίνω τραγουδίστρια, ούτε το όνειρό μου να γίνω τραγουδίστρια», έχει πει για την περίοδο εκείνη η Αρβανιτάκη.

Τα τυχαία πράγματα όμως συνεχίστηκαν, αυτή τη φορά με την εμφάνιση στη δισκογραφία και συγκεκριμένα τη συμμετοχή στον δίσκο του Βαγγέλη Γερμανού το 1981, με τον τίτλο «Τα Μπαράκια». Η συμμετοχή σε δίσκους άλλων καλλιτεχνών συνεχίζεται, για να έρθει το 1984, και να κυκλοφορήσει την πρώτη της προσωπική δουλειά με τίτλο «Ελευθερία Αρβανιτάκη», όπου ερμηνεύει παλιά τραγούδια του Τσιτσάνη, του Καλδάρα, του Χιώτη, του Χρυσίνη και άλλων.

Παράλληλα, κυκλοφορεί και ο τρίτος δίσκος της Οπισθοδρομικής Κομπανίας με τίτλο «Στη μέση της κομπανίας». Την ίδια χρονιά συμμετέχει στο δίσκο του Διονύση Σαββόπουλου με τίτλο «Τραπεζάκια Έξω».

Η διάλυση της «Κομπανίας» και η σόλο καριέρα

Η πορεία του συγκροτήματος όμως δεν έμελλε να μακροημερεύσει, αφού το 1985 διαλύεται, γεγονός που δίνει στην Ελευθερία την απαραίτητη ώθηση για να ξεκινήσει την προσωπική της διαδρομή στο ελληνικό τραγούδι.

Συμμετέχει στο δίσκο του Σταύρου Λογαρίδη «Με τα Φεγγάρια Χάνομαι», ενώ την ίδια χρονιά γνωρίζεται με το συνθέτη Νίκο Ξυδάκη και συμμετέχει στο soundtrack της ταινίας «Μανία» του Γιώργου Πανουσόπουλου, σε μουσική του Νίκου Ξυδάκη και στίχους του Κώστα Γουδή.

Από το σημείο εκείνο κι έπειτα, η μία επιτυχία έρχεται μετά την άλλη, αφού η γνωριμία της με σπουδαίους ανθρώπους της μουσικής, όπως οΣταμάτης Σπανουδάκης, ο Σταύρος Κουγιουμτζής, ο Σταμάτης Κραουνάκηςκαι η Λίνα Νικολακοπούλου αλλά και ο «τεράστιος» Μάνος Χατζηδάκις, ανοίγουν τον δρόμο… με ροδοπέταλα.

Ο δίσκος «Κοντραμπάντο», που θεωρείται ορόσημο για το ελληνικό τραγούδι, έδωσε το υπέροχο «Έφυγες Νωρίς», ενώ την ίδια χρονιά (1986) η συνεργασία της με τον Σταύρο Κουγιουμτζή στον δίσκο «Τρελοί και Άγγελοι», προσφέρει στο κοινό το περίφημο «Κόκκινο Φουστάνι». 

Έναν χρόνο μετά, το 1987 μαζί με το συνθέτη Νίκο Ξυδάκη ερμηνεύουν τα τραγούδια του δίσκου «Κοντά στη Δόξα μια Στιγμή», σε μουσική και ενορχήστρωση του συνθέτη και στίχους των Θοδωρή Γκόνη και Εμμανουήλ Ζάχου, καθώς και σε ποίηση του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη. Η συνεργασία με το Νίκο Ξυδάκη θα συνεχιστεί και θα αποφέρει αξιόλογους καρπούς («Τένεδος», «Το μέλι των γκρεμών», «Ακρωτήριον Ταίναρον»).

Συμμετέχει στο δίσκο του Διονύση Σαββόπουλου«Ζήτω το Ελληνικό Τραγούδι», που ακολούθησε την ομότιτλη εκπομπή του Σαββόπουλου στην κρατική τηλεόραση και ηχογραφήθηκε στο ύφος της εκπομπής.

Παρουσιάζει και δισκογραφεί μαζί με τους Άλκηστη Πρωτοψάλτη και Κώστα Γανωτή το πρόγραμμα «Λεωφόρος Α» των Ανδρέα Βουτσινά, Λίνας Νικολακοπούλου και Σταμάτη Κραουνάκη.

Ελευθερία η… τηλεοπτική

Και ενώ η δισκογραφία «τρέχει», έρχεται η ώρα και του μικρού κουτιού. Το 1991 κυκλοφορεί το soundtrack «Αναστασία» από την ομώνυμη σειρά του MEGA, σε μουσική και ενορχήστρωση του Δημήτρη Παπαδημητρίου, στο οποίο η Ελευθερία ερμηνεύει τα τρία τραγούδια του δίσκου σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου.

Η καλή συνεργασία με τη Λίνα Νικολακοπούλου συνεχίζει να φέρνει καρπούς, αφού δύο χρόνια μετά, το 1993 κυκλοφορεί ο σημαντικότερος ίσως δίσκος της Αρβανιτάκη, το «Μένω Εκτός». 

Στον δίσκο μουσική γράφουν οι συνθέτες Χρήστος Νικολόπουλος, Γιώργος Ζήκας, Αντώνης Μιτζέλος, Νίκος Ξυδάκης και Άρα Ντίντζιαν και στίχους η Λίνα Νικολακοπούλου, ο Θοδωρής Γκόνης και ο Γιώργος Ζήκας, με την ενορχήστρωση να γίνεται από τον Νίκος Αντύπας, ενώ στην παραγωγή συνεργάζονται η Ελευθερία και η Λίνα.

Η συνεύρεσή της με τον αμερικανο-αρμένιο συνθέτηΆρα Ντίντζιαν (και τη «σταθερή» Νικολακοπούλου στους στίχους) δημιουργεί τον δίσκο «Τα Κορμιά και Τα Μαχαίρια», δίσκος που ξεχώρισε για το ομώνυμό του τραγούδι, ενώ λόγω της μεγάλης απήχησης που κέρδισε, επανακυκλοφόρησε το Πάσχα του 1995 σε διπλό CD με το δεύτερο να είναι το CD single «Zωντανά στους Bράχους».

Τη χρονιά αυτή, πέρα των συνεργασιών της με σπουδαίους μουσικοσυνθέτες, εξίσου σπουδαία είναι και η συνάντησή της με ανερχόμενους τότε, όπως και η ίδια, τραγουδιστές, όπως με τον ΑλκίνοοΙωαννίδη και τον Γιάννη Κότσιρα.

Και ύστερα ήρθε το πρώτο πλατινένιο και το εξωτερικό

Το καλοκαίρι του 1995 κάνει την πρώτη της μεγάλη περιοδεία σε Ελλάδα και Κύπρο μαζί με τους Ντιντζιάν και Άρτο Τουντσμπογιατζιγιάν, καθώς και με τους Ιωαννίδη και Κότσιρα. Την ίδια χρονιά κυκλοφορεί και το CD Single «Ζωντανά στους Βράχους – Καλοκαίρι ’95» με τη συμμετοχή των δύο Αρμένιων μουσικών, single το οποίο γίνεται το πρώτο πλατινένιο στην Ελλάδα.

Αφού έχει αποκτήσει μία ευρεία γκάμα τραγουδιών, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν αγαπηθεί σε τρομερό βαθμό από το κοινό, έρχεται η ώρα του εξωτερικού. Το καλοκαίρι του 1996 περιοδεύει σε Ελλάδα, Ευρώπη, Αυστραλία και Αμερική μαζί με τους Γιάννη Κότσιρα και Μιχάλη Παπαζήση, ενώ την επόμενη χρονιά έρχεται άλλο ένα τραγούδι σταθμός στην πορεία της, «Το Μηδέν».

Μπορεί το τραγούδι αυτό να γράφτηκε σε στίχους Λάκη Λαζόπουλου και μουσική Θάνου Μικρούτσικου για την θεατρική παράσταση «Η Κυριακή των Παπουτσιών», η αναγνώριση ωστόσο που πήρε ήταν πολλαπλάσια, καθώς πρόκειται για ένα τραγούδι – σήμα κατατεθέν της Αρβανιτάκη.

Τον Νοέμβριο φιλοξενείται στοεξώφυλλο του αγγλικού περιοδικού Folk Roots, του πλέον γνωστού περιοδικού για την παγκόσμια ethnic και folk μουσική σκηνή. Είναι η πρώτη Ελληνίδα τραγουδίστρια που γίνεται εξώφυλλο στο περιοδικό, ενώ στη θεματολογία του περιοδικού συμπεριλαμβάνεταιτετρασέλιδο άρθρο για την ελληνίδα ερμηνεύτρια.

Το 1998 η Ελευθερία και οι συνεργάτες της παρουσιάζουν στο «Σταυρό του Νότου» στην Αθήνα και στον «Μύλο» στη Θεσσαλονίκη τραγούδια – «Εκτός Προγράμματος», τραγούδια, δηλαδή, τουπαρασκηνίου και των ιδιωτικών στιγμών μιας οικογένειας που περιόδευε στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα μέσα σε πούλμαν, καράβια, τραίνα, αεροπλάνα. Το πρόγραμμα ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε διπλό CD με τίτλο «Εκτός Προγράμματος» σε ενορχήστρωση Σωτήρη Λεμονίδη.

Την ίδια χρονιά μαζί με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου υπογράφει την παραγωγή του δίσκου των πρωτοεμφανιζόμενων Αδερφών Μάκρα με τίτλο «Φωνές Μυστικές». Κυκλοφορεί επίσης ο δίσκος «Χορός με τη Σκιά μου» της Δήμητρας Γαλάνη σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι, όπου συμπεριλαμβάνεται το ντουέτο της με τη Δήμητρα Γαλάνη στο τραγούδι «Λιανοτράγουδα» από ζωντανή ηχογράφηση στο Σείριο το 1988.

Εντυπωσιακή η διεθνής αναγνώριση

Παράλληλα εμφανίζεται σε τρεις διοργανώσεις του φεστιβάλ WOMAD, του μεγαλύτερου ethnic φεστιβάλ στον κόσμο που εμπνεύστηκε ο Πίτερ Γκάμπριελ: στο Redding της Αγγλίας τον Ιούλιο, στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας τον Σεπτέμβριο και στο Las Palmas των Καναρίων Νήσων τον Νοέμβριο.

Στη διεθνή της παρουσία συγκαταλέγονται και οι εμφανίσεις της στοΔιεθνές Φεστιβάλ της Ιερουσαλήμ τον Μάιο, αλλά και στο ethnic φεστιβάλSFINKS στο Βέλγιο. Τέλος, το Δεκέμβριο δίνει δύο συναυλίες στο θέατροQueen Elisabeth Hall στο Λονδίνο.

Τα τραγούδια της Ελευθερίας ταξιδεύουν ανά τον κόσμο με το CD«Eleftheria Arvanitaki – The Very Best of 1989-1998» που κυκλοφορεί ως πρόταση της ιστορικής εταιρείας jazz VERVE και με την ετικέτα της Emarcy.

H Ελευθερία γίνεται η πρώτη ελληνίδα ερμηνεύτρια που προτείνει στο διεθνές κοινό η VERVE, η οποία έχει στον κατάλογό της ηχογραφήσεις σημαντικών ethnic και jazz καλλιτεχνών ανά τον κόσμο, όπως οι Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald, Louis Armstrong, Mercedes Sosa, Night Ark.

Τέσσερις δίσκοι της Ελευθερίας εξάγονται στις ευρωπαϊκές αγορές. Πρόκειται για τους δίσκους «Μένω Εκτός», «Η Νύχτα Κατεβαίνει», «Ζωντανά στους Βράχους – Καλοκαίρι ’95» και «Τα Κορμιά και Τα Μαχαίρια».

Η συνεργασία με την ξυπόλυτη τραγουδίστρια

Την άνοιξη πραγματοποιεί σειρά εμφανίσεων στην «Ιερά Οδό» στην Αθήνα και στο «ΦΙΞ» στη Θεσσαλονίκη με τον Γιάννη Κότσιρα.

Παράλληλα, συμμετέχει σε δύο εμφανίσεις της Σεζάρια Εβόρα στην Ιερά Οδό τον Μάρτιο, όπου ηχογραφείται το ντουέτο της ξυπόλητης ντίβας από το Πράσινο Ακρωτήρι με την Ελευθερία στο τραγούδι “Sodade” και συμπεριλαμβάνεται στην ελληνική έκδοση του δίσκου «Best of Cesaria Evora». O δίσκος γίνεται χρυσός.

Τον Ιούλιο συμμετέχει στο International Jazz Festival του Montreux(Μοντρέ) στην Ελβετία, το σημαντικότερο φεστιβάλ για την παγκόσμια jazz και ethnic μουσική. Είναι η πρώτη ελληνίδα ερμηνεύτρια που παίρνει μέρος σε μια τέτοια διοργάνωση.

Συμμετέχει επίσης στο φεστιβάλ Pirineos Sur στα Πυρηναία Όρη. Τον Οκτώβριο δίνει δύο επιτυχημένες συναυλίες σε Μαδρίτη και Βαρκελώνηκαι εμφανίζεται στο Town Hall της Νέας Υόρκης και στο Berklee Performance Center της Βοστώνης προσκεκλημένη του World Music Institute.

Τέλος, συμμετέχει στις εκδηλώσεις της Βαρκελώνης για την υποδοχή της νέας χιλιετίας, στα πλαίσια των οποίων δίνει μια πολύ επιτυχημένη συναυλία με τον Ισπανό, Κάρλος Νούνιεζ. Είναι η μόνη ελληνίδα τραγουδίστρια που συμμετέχει στο Millenium End Festival της Βαρκελώνης ανάμεσα σε καλλιτέχνες όπως οι Jose Carreras, Madredeus, Maria Del Mar Bonet και άλλοι.

Η νέα χιλιετία φέρνει νέες συνεργασίες

Με την είσοδο της χιλιετίας κυκλοφορεί στην Ευρώπη ο δίσκος «Gifted – Women of the World» από τη Real World και τη Virgin με τη συμμετοχή της Ελευθερίας.

Με τα τραγούδια της «Σαπφώ» και «Τα Κορμιά και Τα Μαχαίρια» η Ελευθερία συναντά οχτώ σπουδαίες γυναικείες φωνές από όλο τον κόσμο, όπως η Σουζάνα Μπάκα από το Περού και η Αγγλο-Ινδή Σίλα Τζάντρα. Την παραγωγή και την ενορχήστρωση του δίσκου κάνει ο Βρετανός, Σαμ Μιλς.

Παράλληλα με τις προσωπικές της συναυλίες και συμμετοχές στα διεθνή αυτά μουσικά φεστιβάλ, ενώνει το καλοκαίρι του 2001 τις δυνάμεις της με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη και πραγματοποιούν μεγάλη περιοδεία σε Ελλάδα και Κύπρο.

Στη δισκογραφία ξεχωρίζει η συμμετοχή της με δύο τραγούδια στο δίσκο «Μπραζιλέρο» του Νίκου Πορτοκάλογλου από την ομώνυμη ταινία του Σωτήρη Γκορίτσα.

Κεντρικές είναι οι συμμετοχές της στις παραστάσεις του Νίκου Ξυδάκη και Δημήτρη Παπαδημητρίου στη μουσική σκηνή «Αερικό» τον Απρίλιο του 2002, στη συναυλία για τα 50 χρόνια του συνθέτη Μίμη Πλέσσα στο Ηρώδειο τον Μάιο, στις παραστάσεις του συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου με τίτλο «Η Πόλη Πίσω από τη Θάλασσα» στο Ηρώδειο και στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου με αφορμή τα εγκαίνια της Νέας Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας τον Οκτώβριο και στις παραστάσεις του Νίκου Ξυδάκη στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο στην Αθήνα το Νοέμβριο.

Τον Ιούνιο του 2003 κυκλοφορεί στην Ευρώπη ο δίσκος «LIVE» από την Universal Music . Πρόκειται για μια εμπλουτισμένη έκδοση του ζωντανού δίσκου της Ελευθερίας Αρβανιτάκη από τις παραστάσεις της στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο. Είναι μια έκδοσησχεδιασμένη για την Ευρώπη.

Τον Ιούλιο του 2004 κυκλοφορεί ο δίσκος της Ελευθερίας Αρβανιτάκη με τίτλο «Όλα στο φως», ένας δίσκος πολυσυλλεκτικός τον οποίο υπογράφουν αρκετοί συνθέτες, στιχουργοί και τραγουδοποιοί.

Μεταξύ αυτών, οι Αντώνης Ανδρικάκης, Αντώνης Βαρδής, Ελεάνα Βραχάλη, Δήμητρα Γαλάνη, Λίνα Δημοπούλου, Γιώργος Ζήκας, Νίκος Ζούδιαρης, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Σταμάτης Κραουνάκης, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Νίκος Ξυδάκης, Θοδωρής Παπαδόπουλος, Μανώλης Πάππος, Λήδα Ρουμάνη, Τάκης Σιμώτας, Μιχάλης Χατζηγιάννης, Γεωργία Χιτζίδου, ενώ ένα από τα τραγούδια είναι βασισμένο σε ποίηση Ναπολέοντα Λαπαθιώτη.

Η εμπειρία της τελετής λήξης των Ολυμπιακών της Αθήνας

Η Ελευθερία Αρβανιτάκη γίνεται μία εκ των ελλήνων καλλιτεχνών που παίρνουν μέρος στην τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας,το καλοκαίρι του 2004, ερμηνεύοντας το πιο δημοφιλές της ίσως κομμάτι, το «Δυνατά Δυνατά».

Κάποιους μήνες πριν, στις αρχές του 2004 κυκλοφορεί το CD Single«Ελευθερία Αρβανιτάκη/Τρία Τραγούδια».

Το single περιλαμβάνει ένα ολοκαίνουριο τραγούδι που έγραψε οΣταμάτης Κραουνάκης για την Ελευθερία με τίτλο «Πάω να πιάσω ουρανό», αλλά και το τραγούδι των Νίκου Κυπουργού και Αφροδίτης Μάνου «Τέλος δεν υπάρχει εδώ» από το soundtrack της ταίνιας «Οξυγόνο» των Ρέππα-Παπαθανασίου και το τραγούδι «Οι φίλοι μου δε σ’ αγαπούν»σε μουσική Γιώργου Ανδρέου και στίχους Θοδωρή Αθερίδη το οποίο ερμήνευσε η Ελευθερία για την παράσταση «Από έρωτα» του Θοδωρή Αθερίδη.

Tον Σεπτέμβριο κυκλοφορεί ο δίσκος «POSTER» σε στίχους και μουσική του Νίκου Ζούδιαρη, περιέχοντας δύο τραγούδια με τη φωνή της Ελευθερίας Αρβανιτάκη και τρία με τη φωνή του Νίκου Ζούδιαρη, τα οποία συνθέτουν αυτό το πολύ ιδιαίτερο concept album που μιλάει για μια σχέση, μια πόλη και τη σχέση τους. Το τραγούδι «Μέτρησα» με τη φωνή της Ελευθερίας Αρβανιτάκη ξεχωρίζει από την πρώτη στιγμή.

Τον Δεκέμβριο του 2005 κυκλοφορεί το άλμπουμ «Δρόμοι Παράλληλοι». Πρόκειται για μια 2πλη συλλογή – απάνθισμα των συμμετοχών της Ελευθερίας Αρβανιτάκη σε δίσκους και projects άλλων καλλιτεχνών.

Τον Οκτώβριο του 2006 κυκλοφορεί ο δίσκος «Γρήγορα η ώρα πέρασε». Η Ελευθερία Αρβανιτάκη είναι η βασική ερμηνεύτρια των τραγουδιών του Νίκου Ξυδάκη βασισμένα σε ποίηση Σαπφούς (απόδοση Οδυσσέα Ελύτη), Κώστα Καρυωτάκη, Διονύση Καψάλη, αλλά και σε ένα χορικό του Ευριππίδη (απόδοση Κ.Χ.Μύρης). Μετά από 20 χρόνια συνεργασίας η Ελευθερία Αρβανιτάκη και ο Νίκος Ξυδάκης παρουσιάζουν ένανολοκληρωμένο δίσκο και το αποτέλεσμα είναι μαγικό.

Οι περιοδείες, κυρίως στην Ευρώπη, αλλά και οι ζωντανές εμφανίσεις στην Ελλάδα συνεχίζονται αμείωτες στα επόμενα χρόνια καταφέροντας μάλιστα στις περισσότερες από αυτές να πετύχει sold out, για να έρθει το 2013 και να κυκλοφορήσει το τραγούδι «Ζήσε» (σε στίχους Νίκου Μωραϊτη), το οποίο πλαισιώνει τη σειρά του Mega «Με τα παντελόνια κάτω».

Έκτοτε έχει πάρει μέρος σε μία σειρά από αξιόλογα project, έχοντας τραγουδήσει για το περιοδικό δρόμου «Σχεδία», έχοντας πάρει μέρος σε συναυλία για τον Βασίλη Τσιτσάνη (όπου ξανασυναντιέται επί σκηνής με την Οπισθοδρομική Κομπανία, αλλά και με τον συνθέτη Σταμάτη Κραουνάκη), έχοντας ασχοληθεί με την κυπριακή μουσική και την κυπριακή διάλεκτο, ενώ μέχρι και σήμερα συνεχίζει, πολύ πιο επιλεκτικά, τις εμφανίσεις της σε συναυλίες και μουσικές σκηνές.

Όπως επιλεκτική ήταν και η προσωπική της ζωή, την οποία δεν άφησε παρά ελάχιστα να εκτεθεί στα φώτα της δημοσιότητας, διαθέτοντας τόσο πάνω όσο και εκτός σκηνής, μία διακριτικότητα και μία ηρεμία που της προσδίδουν μία μοναδικότητα ως ανθρώπου.

«Εγώ, ξέρετε, είμαι πολύ φιλόδοξη, αλλά είμαι φιλόδοξη με έναν πολύ προσωπικό τρόπο. Φιλοδοξώ λοιπόν να αφήσω μία, μικρή βέβαια, πολύ μικρή ιστορία αποχωρώντας από το τραγούδι. Είναι ο μεγαλύτερος στόχος που μπορεί να έχει ένας καλλιτέχνης, να μπορεί να ακούγεται και αργότερα. Οπότε θεωρώ, ότι είμαι εξαιρετικά φιλόδοξη.

Ψάχνω για οτιδήποτε κάνω, για οτιδήποτε τραγουδάω και με οποιουσδήποτε… και με τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι και τους σέβομαι καταρχήν για την τέχνη τους, ώστε τα τραγούδια τα οποία θα βγουν, να είναι τραγούδια τα οποία θα αντέξουν στο χρόνο.Αυτό νομίζω ότι είναι το πιο φιλόδοξο που μπορεί να έχει κάποιος.

Δεν με ενδιαφέρει να κάνω τραγούδια, τα οποία του χρόνου θα είναι ξεχασμένα. Που μπορεί να κάνουν πολύ μεγάλη επιτυχία φετινή, αλλά του χρόνου να μην τα ξέρει κανείς. Δε με ενδιαφέρει αυτό καθόλου», έχει δηλώσει σε συνέντευξή της και σίγουρα μπορούμε να πούμε ότι το έχει καταφέρει.

Δισκογραφία
Ελευθερία Αρβανιτάκη (1984)
Κοντραμπάντο (1986), μουσική Σταμάτης Σπανουδάκης
Τανιράμα (1989), Σταμάτης Σπανουδάκης
Μένω Εκτός (1991)
Αναστασία (1993), μουσική Δημήρης Παπαδημητρίου
Η νύχτα κατεβαίνει (1993), ζωντανή ηχογράφηση
Τα κορμιά και τα μαχαίρια (1994), μουσική Ara Dinkjian
Ζωντανά στους βράχους – Καλοκαίρι 95 (1995)
Μεγάλες επιτυχίες (1995)
Τραγούδια για τους μήνες (1996), μελοποιημένα ποιήματα σε σύνθεση Δ. Παπαδημητρίου
Εκτός προγράμματος (1998)
The very best of 1989-1998 (1999)
Τραγούδια για τους μήνες – Η γ’ πλευρά του δίσκου (2000)
Εκπομπή (2001)
Live από το Γυάλινο Μουσικό Θέατρο (2002)
Eleftheria Arvanitaki Live (2003)
Τρία Τραγούδια (2004)
Όλα στο φώς (2004)
Δρόμοι Παράλληλοι (2005), συλλογή με της συμμετοχές της τραγουδίστριας σε δίσκους άλλων καλλιτεχνών
Δρομοι Παράλληλοι – Διεθνής Εκδοση (2006)
Γρήγορα η ώρα πέρασε (2006), ποίηση της Σαπφώς σε σύνθεση Νίκου Ξυδάκη
ΔΥΝΑΤΑ 1986-2007 (2007)
Και τα μάτια κι η καρδιά (2008)
Πρόσωπο με πρόσωπο (2010)

Πηγές: wikipedia, arvanitaki.gr, ogdoo, froutosalata.com

Μοίρασε το άρθρο!