Τις ευθύνες κάθε αρμόδιας υπηρεσίας για τις τραγικές συνέπειες της πλημμύρας που έπληξε την περιοχή της Μάνδρας το Νοέμβριο του 2017, με 25 νεκρούς και τεράστιες καταστροφές σε σπίτια και υποδομές, καταγράφει η εισαγγελική διάταξη για την άσκηση ποινικών διώξεων την οποία πλέον μελετά ο αρμόδιος ανακριτής που χειρίζεται την δικογραφία.
Τα στοιχεία της εισαγγελική έρευνας που περιέχονται στις 6 σελίδες του πορίσματος της εισαγγελέα Σωτηρίας Παπαγεωργακοπούλου, εντοπίζουν τα αίτια της τραγωδίας, κυρίως, στην απουσία αντιπλημμυρικών έργων και στην σωρεία αυθαιρέτων κατασκευών κατά μήκος ρεμάτων, τα οποία παρέμεναν χωρίς οριοθέτηση.
Στο πόρισμα τονίζεται πως το φαινόμενο που έπληξε την περιοχή ήταν ακραίο, πλην όμως ο χαρακτηρισμός του ως θεομηνία «δεν δικαιολογεί κατ’ ουδένα τρόπο την έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων και έργων ορεινής υδρονομίας, τα οποία θα μείωναν σημαντικά τις αρνητικές συνέπειες της παντελούς ελλείψεώς τους και θα καθιστούσαν την κατάσταση περισσότερο ελέγξιμη».
Η εισαγγελική λειτουργός μελετώντας όλα τα στοιχεία των ελέγχων που έγιναν από αρμόδιους φορείς και ειδικούς, καταλήγει ότι «στην περιοχή Μάνδρας-Ειδυλλίας-Νέας Περάμου-Ελευσίνας δεν είχε γίνει κανένα έργο αντιπλημμυρικής προστασίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας Αττικής, μολονότι υπήρχαν ώριμες μελέτες, εγκεκριμένες πιστώσεις και κατεπείγον εκτέλεσης των έργων με δεδομένο ότι και κατά το παρελθόν είχαν συμβεί παρόμοια φαινόμενα και ιδίως τα έτη 2014-2015 και η περιοχή όφειλε να καταταγεί στη λίστα προτεραιότητας όσον αφορά την ανάγκη αντιπλημμυρικής προστασίας».
Αναφέρεται παράλληλα και στο γεγονός ότι η διεύθυνση ΔΕΑΠ (Περιφέρειας Αττικής) ξεκίνησε τις διαδικασίες για την εφαρμογή της μελέτης αντιπλημμυρικής προστασίας το 2014 με την υποβολή αιτήματος για έκδοση πράξεως χαρακτηρισμού από το δασαρχείο Αιγάλεω, ωστόσο το θέμα παρέμενε σε εκκρεμότητα μέχρι και στις 2 Φεβρουαρίου 2017, «ημερομηνία κατά την οποία το Δασαρχείο γνωστοποίησε στην ΔΕΑΠ την ανάρτηση των δασικών χαρτών» ενώ «θα έπρεπε να διεκπεραιωθεί με απόλυτη προτεραιότητα από το δασαρχείο».
Όσον αφορά τις πολεοδομικές παραβάσεις στους εμπλεκόμενους δήμους, η εισαγγελική λειτουργός τονίζει πως οι υπηρεσίες δόμησης των δήμων « δεν είχαν ενεργοποιηθεί ως προς την καταγραφή των αυθαιρέτων κατασκευών μετά το προηγηθέν πλημμυρικό φαινόμενο του 2015, αλλά και ούτε οι αρμόδιοι φορείς προστασίας και αστυνόμευσης, δεδομένου ότι δεν διαπιστώθηκε να έχει γίνει εκ μέρους τους κάποια σχετική ενέργεια για τον εντοπισμό και την καταγραφή αυθαίρετων κατασκευών κατά μήκος των ρεμάτων».
Τέλος κάνει ειδική αναφορά στο αμαξοστάσιο του δήμου Μάνδρας, που μείωσε την κοίτη του ρέματος «Σούρες» και λειτούργησε τελικά ως καθοριστικό σημείο για την υπερχείλιση υδάτων, που κατέκλυσαν παραρεμάτιες περιοχές:
«Ο δήμος Μάνδρας χρησιμοποιούσε ως αμαξοστάσιο γήπεδο που φέρεται να είχε επιχωματωθεί στο απώτερο παρελθόν από την επιχείρηση Σκαλιστήρη. Με διαχρόνιες επιχώσεις μειώθηκε το εύρος της κοίτης του ρέματος Σούρες που διέρχεται από αμαξοστάσιο και με την ανάσχεση των υδάτων που αυτή προκάλεσε, συνέβαλε στην υπερχείλιση των υδάτων και την κατάκλυση των παραρεμάτιων περιοχών. Επίσης ο δήμος Μάνδρας φέρεται να κατασκεύασε, χωρίς άδεια οικοδομής, γήπεδο στην περιοχή και μάλιστα τμήμα των αποδυτηρίων αυτού, εντός της υφιστάμενης κοίτης του ρέματος. Η δε πολεοδομία Ελευσίνας και η διεύθυνση πολεοδομίας Αιγάλεω, εξέδωσαν τις με αριθμό 658\1991 και 3742\80 άδειες οικοδομής αντίστοιχα οι οποίες ανακλήθηκαν λόγω υποβολής ψευδών στοιχείων».