“Φρένο” στις κρατήσεις στα ελληνικά κάμπινγκ για τη φετινή σεζόν

Χαμηλές πτήσεις καταγράφουν πληρότητες και κρατήσεις για τη φετινή σεζόν στα κάμπινγκ της χώρας. Την κατάσταση εξηγεί o πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιοκτητών Κάμπινγκ.

Η πανδημία έστρεψε πολλούς ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο να επιλέξουν το κάμπινγκ για τις διακοπές τους, όμως η Ευρωπαϊκή αγορά φαίνεται να μην έχει ακόμη εκκινήσει για φέτος λόγω του πολέμου που προκαλεί μεγάλη ανασφάλεια, αλλά και της αύξησης των καυσίμων.

ΓΡΑΦΕΙ Η ΒΙΚΥ ΒΙΑΜΕΔΑΚΗ

Τα δύο προηγούμενα χρόνια οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω της Covid, επηρέασαν έντονα τον τομέα του κάμπινγκ και στη χώρα μας, αφού το 2021 η κίνηση ήταν ελαφρώς αυξημένη σε σχέση με το 2020. Η Ελλάδα σήμερα διαθέτει περίπου 300 εγκαταστάσεις κάμπινγκ, με συνολική δυναμικότητα περίπου 25.000 θέσεων. Όπως εξηγεί o πρόεδρος Πανελλήνια Ένωση Ιδιοκτητών Κάμπινγκ κ. Αντώνιος Δεληδημητρίου τις προηγούμενες δύο χρονιές η κίνηση ήταν χαμηλή, ενώ πολλά κάμπινγκ δεν άνοιξαν καθόλου. «Συνήθως η σεζόν ξεκινάει από το καθολικό Πάσχα ακόμα κι αν αυτό πέφτει το Μάρτιο και φέτος που έπεσε τον Απρίλιο βλέπουμε πάλι ότι η αγορά της Ευρώπης είναι μουδιασμένη», τονίζει.

Όπως μας εξηγεί οι βασικοί προορισμοί των κάμπερς από το εξωτερικό, στην αρχή της σεζόν, είναι αυτοί της ενδοχώρας, δηλαδή η Αθήνα, οι Δελφοί και τα Μετέωρα. «Από το Μάιο ξεκινάει την κίνηση στους προορισμούς του «ήλιου – θάλασσας» και δυστυχώς φέτος δε βλέπουμε σοβαρή κινητικότητα και οι λόγοι είναι δύο. Αφενός η μεγάλη αύξηση των καυσίμων αλλά και ο πόλεμος στην Ουκρανία, που όσο συνεχίζεται υπάρχει διστακτικότητα από τον μέσο Ευρωπαϊκό, για να ξεκινήσει ένα ταξίδι και να διασχίσει σύνορα και χώρες.

Δεν πιστεύουμε ότι θα έχουμε την κίνηση που αναμέναμε από την Ευρώπη», λέει ο κ. Δεληδημητρίου. Όπως σημειώνει ο ελληνικός τουρισμός για κάμπινγκ διακινείται από μέσα Ιουλίου έως τέλος Αυγούστου και τα στοιχεία δείχνουν ότι θα είναι μια καλύτερη χρονιά σε σχέση με πέρυσι, ενώ συνολικά εκτιμά ότι αν δεν υπήρχαν αυτοί οι δύο ανασταλτικοί παράγοντες, η αγορά θα κινούνταν στα επίπεδα του 2019.

Ποια είναι η κατάσταση των ελληνικών κάμπινγκ

«Το 50% των κάμπινγκ στην Ελλάδα είναι αναβαθμισμένα σε πολύ υψηλό επίπεδο, ενώ κάποια έχουν μείνει στις παλιές προδιαγραφές και γίνονται σοβαρές προσπάθειες μέσα από αναπτυξιακούς νομούς και προγράμματα ΕΣΠΑ, να αναβαθμιστούν και αυτά», λέει ο κ. Δεληδημητρίου. Ο ίδιος τονίζει ότι η πανδημία ευνόησε αυτού του είδους τον τουρισμό, καθώς οι ταξιδιώτες ένιωθαν μεγαλύτερη ασφάλεια, «πηγαίνοντας διακοπές ουσιαστικά μαζί με το σπίτι τους». Όπως μας αποκαλύπτει το 2020 και το 2021 εξαφανίστηκαν από τις αντιπροσωπείες της Ευρώπης όλα τα οχήματα, τροχόσπιτα και αυτοκινούμενα, αφού οι πωλήσεις τους είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ αυτή τη στιγμή υπάρχει πρόβλημα με τα ανταλλακτικά καθώς οι εταιρείες που τα κατασκευάζουν βρίσκονται κυρίως στην Ιαπωνία και την Κίνα και υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις λόγω Covid. Ο κ. Δεληδημητρίου εκτιμά ότι ίσως πολλά από αυτά τα οχήματα θα πωληθούν από τους νέους ιδιοκτήτες τους, διότι αρκετοί θα επιστρέψουν στον παραδοσιακό τρόπο που έκαναν διακοπές, δηλαδή στα ξενοδοχεία.

Τροχόσπιτα VS Σκηνών

Τα τροχόσπιτα και τα αυτοκινούμενα κυριαρχούν στην αγορά αν και είναι ένα μάλλον ένα «ακριβό σπορ», αφού όπως μας εξηγεί ο κ. Δεληδημητρίου ένα αυτοκινούμενο μικρό, για δυο άτομα κοστίζει τουλάχιστον 50.000 ευρώ, ενώ τα μεγαλύτερα – που μοιάζουν με κανονικά διαμερίσματα – μπορεί να φτάσουν και τις 300.000 ευρώ.

«Οι σκηνές δεν αποτελούν πλέον το κύριο «προϊόν» των κάμπινγκ, κάτι που κυριαρχούσε τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Από τις αρχές του 2000 μπήκαν στη ζωή μας ενοικιαζόμενα τροχόσπιτα, τα αυτοκινούμενα αλλά και τα μπαγκαλόους μέσα στα κάμπινγκ, όταν μάλιστα άλλαξε η νομοθεσία και μπορούσες το 10% του κάμπινγκ σου να το να φτιάξεις bungalows», εξηγεί ο κ. Δεληδημητρίου.

Ποιοι είναι οι κάμπερς

«Το μείγμα των επισκεπτών των κάμπινγκ έχει μπερδευτεί τα αρκετά τελευταία χρόνια, αφού παλαιότερα το 70 με 80% της πελατείας μας ήταν ευρωπαίοι. Το ποσοστό αυτό ισορρόπησε διότι όλο και περισσότεροι Έλληνες επιλέγουν το κάμπινγκ για τις διακοπές τους και ειδικότερα όσοι έχουν μικρά παιδιά και προτιμούν τους χώρους μας για την ελευθερία που παρέχουν και την επαφή με τη φύση», λέει ο κ. Δεληδημητρίου. Όπως εξηγεί υπάρχει μια αυξανόμενη τάση όχι μόνο από Έλληνες, που μάλιστα σε πολλά κάμπινγκ αποτελούν το 70% της πελατείας τους, αλλά και μια ανερχόμενη πελατεία που είναι οι φιλόζωοι και οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων. «Τα κατοικίδια επιτρέπονται σχεδόν σε όλες τις εγκαταστάσεις φτάνει να τηρούνται οι κανόνες».

Οι κύριες αγορές εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα για κάμπινγκ είναι η Γερμανική, η Ολλανδική, η Βέλγικη και η Γαλλική. Όπως επίσης και η Ιταλική, που όμως προτιμούν να ταξιδεύουν Ιούλιο, Αύγουστο, όπως οι Έλληνες.

Ποια είναι η εικόνα για τη σεζόν του 2022

«Σήμερα στην Ελλάδα διαθέτουμε 25.000 θέσεις που σημαίνει ότι τα ελληνικά κάμπινγκ μπορούν να εξυπηρετήσουν 100.000 άτομα την ημέρα. Αυτή τη στιγμή τα περισσότερα είναι ανοικτά όμως με πολύ χαμηλές πληρότητες. Αυτό συμβαίνει διότι δεν υπάρχουν ευρωπαίοι πελάτες, αυτοί που συνήθως ταξιδεύουν αυτή την εποχή», τονίζει ο κ. Δεληδημητρίου. Όπως επισημαίνει υπάρχει μια πελατεία από το εξωτερικό που ταξιδεύει τώρα, κυρίως Μετέωρα, Δελφούς και Αθήνα, αλλά και Πελοπόννησο, που είναι επίσης ένας δημοφιλής προορισμός για περιηγητές. Στους προορισμούς όμως τους παραθαλάσσιους, όπου υπάρχει και το 70% των ελληνικών κάμπινγκ, η κίνηση αυτή την ώρα είναι ισχνή. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, το 2019 στα οργανωμένα κάμπινγκ καταγράφηκαν 475.000 αφίξεις και 2,2 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις, που το 55% από αυτές πραγματοποίησαν ξένοι τουρίστες.

Αγκάθι το ελεύθερο κάμπινγκ

Ως το «μεγάλο αγκάθι» στην Ελλάδα χαρακτήρισε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωση Ιδιοκτητών Κάμπινγκ, το ελεύθερο κάμπινγκ. «Δυστυχώς υπάρχουν πάρα πολλοί τουριστικοί οδηγοί στο εξωτερικό που διαφημίζουν πολλά σημεία στη χώρα μας που μπορεί κάποιος να κάνει ελεύθερο κάμπινγκ, την ώρα που αυτό απαγορεύεται αυστηρά από το νόμο. Το ελεύθερο κάμπινγκ υπάρχει μόνο στην Ελλάδα σήμερα. Η πολιτεία δεν το κυνηγά και δεν γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι». Όπως καταγγέλλει ο κ. Δεληδημητρίου παρατηρείται το φαινόμενο ελεύθερου κάμπινγκ ακόμα και δίπλα σε αρχαιολογικούς χώρους και τονίζει ότι προκαλείται μεγάλο πρόβλημα με τα σκουπίδια και τα απόβλητα, κακή γενικότερα εικόνα, ενώ υπολογίζεται ότι μόνο το κράτος χάνει 8-10 εκατ. ευρώ.

Η τάση του κάμπινγκ διεθνώς

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη του Kampgrounds of America, του μεγαλύτερου συστήματος αναζήτησης κάμπινγκ στον κόσμο, τα τελευταία δύο χρόνια η βιομηχανία του κάμπινγκ σημείωσε ανάπτυξη 36%, με πάνω από 9,1 εκατομμύρια κατασκηνωτές για πρώτη φορά «να μπαίνουν στη σκηνή» το 2021.

Μοίρασε το άρθρο!