Τροχαία: Οι χώρες που κατάφεραν μηδενικές απώλειες τα 10 τελευταία χρόνια – Ο χάρτης στην Ελλάδα

Αυξημένα είναι τα ατυχήματα με δικυκλο, στα οποία εμπλέκονται οι νεότερες γενιές συγκριτικά με τις παλαιότερες, κάτι το οποίο μαρτυρά όχι μόνο την αυξημένη χρήση δικύκλων, αλλά και το πως αντανακλώνται στο είδος και τη φύση των τροχαίων ατυχημάτων οι διαφορετικές συνήθειες και ο διαφορετικός τρόπος ζωής των γενεών στην Ελλάδα.

ΓΡΑΦΕΙ Η ΜΑΡΙΑ ΛΑΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

Η generation Y, δηλαδή οι άνθρωποι που γεννήθηκαν μεταξύ 1981 – 1996 αποτελούν τους περισσότερους παθόντες από τροχαία με δίκυκλα σε αντίθεση με τους γεννημένους την περίοδο 1965 – 1980, την generation Χ, η οποία εμφανίζει τους περισσότερους παθόντες σε ατυχήματα με αυτοκίνητο.

Και μπορεί τα μηχανάκια να ήταν απαραίτητο συστατικό της παρέας στα 80s, ωστόσο όσοι νεαροί ενήλικες τα καβαλούσαν περνούσαν γρήγορα στην επόμενη …πίστα, αυτήν του αυτοκινήτου καθώς έως τότε η οικονομική κρίση, όπως θα τη βίωνε η Ελλάδα στο μέλλον δεν υπήρχε ούτε ως υποψία.

Η διαφοροποίηση αυτή οφείλεται πιθανότατα στο ότι τα μέλη των δύο γενεών συνδέονται με διαφορετικές οικονομικές περιόδους της χώρας, αλλά και στο χαρακτηριστικό των μελών της Generation Y να παρουσιάζουν μια γενικότερη καθυστέρηση στη μετάβαση στα επόμενα στάδια της ζωής τους, η οποία περιλαμβάνει και την απόκτηση ιδιωτικού οχήματος, καθιστώντας έτσι συχνότερη την επιλογή μοτοσυκλετών ως μέσο μετακίνησης.

Αυτό διαπιστώνει η διπλωματική εργασία της Βασιλικής Μέρμηγγα, η οποία ολοκληρώθηκε υπό την επίβλεψη του καθηγητή του ΕΜΠ, Γιώργου Γιαννή ύστερα από συγκριτική ανάλυση των χαρακτηριστικών οδικής ασφάλειας μεταξύ των διαφορετικών γενεών στην Ελλάδα.

Η εργασία προσπαθεί να ρίξει φως από μία νέα οπτική γωνία στα τροχαία ατυχήματα, τα οποία κάθε χρόνο στοιχίζουν τη ζωή σε εκατοντάδες Ελληνες, αποτελώντας μία από τις σοβαρότερες αιτίες θανάτου ειδικά για τους νεότερους σε ηλικία.

Ημέρα αφιερωμένη στα θύματα τροχαίων

Η τρίτη Κυριακή του Νοεμβρίου είναι αφιερωμένη στη μνήμη όλων όσων έχασαν τη ζωή τους ή έχουν τραυματιστεί σοβαρά σε τροχαίες συγκρούσεις, με την ημέρα να έχει ιδιαίτερη σημασία στη χώρα μας καθώς ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία μεγαλώνει χρόνο με το χρόνο.

Και παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα κατάφερε να μειώσει κατά 40% τις απώλειες τα τελευταία δέκα χρόνια εξακολουθεί να πληρώνει βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο. Η πολυετής οικονομική κρίση αποτέλεσε έναν από τους βασικούς παράγοντες για τη μείωση των τροχαίων, όπως διαπίστωσαν από την πρώτη στιγμή οι συγκοινωνιολόγοι στη χώρα μας με βασική αιτία τη μείωση των μετακινήσεων. Ωστόσο φαίνεται ότι ήταν η κρίση που άλλαξε και τις οδηγικές συνήθειες των νεότερων γενιών που ενηλικιώθηκαν μεσούσης της κρίσης.

«Από τη συγκριτική ανάλυση διαπιστώσαμε ότι οι νεότερες γενιές έχουν την τάση να εμπλέκονται σε περισσότερα ατυχήματα με δίκυκλα ή να είναι παθόντες σε τροχαια ως πεζοί σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές», εξηγεί στο «ethnos.gr» η Κατερίνα Φώλλα, ερευνητικός συνεργάτης και υποψήφια διαδκτωρ στη σχολή πολιτικών μηχανικών του ΕΜΠ. Και συνεχίζει: «Τους νεότερους τους «πέτυχε» η οικονομική κρίση κι έτσι αφενός απέκτησαν τη συνήθεια να περπατούν περισσότερο, ενώ στραφηκαν σε οικονομικότερα μέσα μετακίνησης, όπως τα δίκυκλα».

Παράλληλα η έντονη αστικοποίηση και η δυνατότητα διάνυσης αποστάσεων με τα πόδια φαίνεται ότι αποτελεί τη βασική εξήγηση για την αντεστραμμένη κατάσταση των τροχαίων στην Ελλάδα, όπου η πλειονότητα συμβαίνει σε αστικούς και όχι επαρχιακούς δρόμους σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευρωπαικές χώρες.

«Η οικονομική κατάσταση βελτιώθηκε, οι μετακινήσεις αυξήθηκαν κι αυτό σίγουρα αποτελεί έναν παράγοντα αύξησης των ατυχημάτων σε αστικές οδούς δεδομένου ότι οι περισσότεροι ζουν σε πόλεις», σημειώνει η κυρία Φώλλα.

Σύμφωνα με την έρευνα των γενεών, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία (baby boomers και silent generation) εμφανίζουν περισσότερους παθόντες σε ατυχήματα σε μη κατοικημένες περιοχές, ενώ αν και ο αριθμός των γυναικών που είναι παθούσες αυξάνεται αναλογικά με την αύξηση των μετακινήσεων και την απόκτηση διπλώματος οδήγησης νωρίτερα, παραμένει σημαντικά μικρότερος απ΄αυτόν των ανδρών, γεγονός το οποίο αποδίδεται στην οδηγική τους συμπεριφορά.

Αναλυτικά, ανά γενιά, σύμφωνα με τα βασικότερα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτει ότι:

  • Οι παλαιότερες γενιές εμφανίζουν περισσότερους παθόντες με επιβατικό όχημα, ενώ οι νεότερες περισσότερους με δίκυκλο, κάτι που οφείλεται σε μια γενικότερη αλλαγή του τρόπου μετακινήσεων των νεότερων γενεών και επαληθεύεται από την αντίστοιχη αύξηση των παθόντων πεζών στις νεότερες γενιές.
  • Στην ηλικιακή ομάδα 26-64 ετών οι περισσότεροι παθόντες με επιβατικό όχημα ανήκουν στην Generation X, ενώ με δίκυκλο στην Generation Y. Αυτό πιθανότατα οφείλεται αφενός στο ότι τα μέλη των δύο γενεών συνδέονται με διαφορετικές οικονομικές περιόδους της χώρας (π.χ η κινητικότητα των μελών της Generation Y συνέπεσε με την οικονομική κρίση) και αφετέρου στο χαρακτηριστικό των μελών της Generation Y να παρουσιάζουν μια γενικότερη καθυστέρηση στη μετάβαση στα επόμενα στάδια της ζωής τους, η οποία περιλαμβάνει και την απόκτηση ιδιωτικού οχήματος, καθιστώντας έτσι συχνότερη την επιλογή μοτοσυκλετών ως μέσο μετακίνησης.
  • Στις νεότερες ηλικιακές ομάδες εμφανίζεται αύξηση των γυναικών παθουσών κατά τη μετάβαση από τις παλαιότερες γενιές προς τις νεότερες, ενώ στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες συμβαίνει το αντίθετο. Το φαινόμενο οφείλεται πιθανότατα στο γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι νέες γυναίκες είναι πιο δραστήριες, πραγματοποιούν περισσότερες μετακινήσεις και αποκτούν άδεια οδήγησης σε πολύ μικρότερη ηλικία συγκριτικά με το παρελθόν, με αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη έκθεση τους στον κίνδυνο οδικού ατυχήματος. Από την άλλη, στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες οι γυναίκες των νεότερων γενεών φαίνεται να έχουν υιοθετήσει πιο προσεχτική οδηγική συμπεριφορά καθώς έχουν λάβει καλύτερη ενημέρωση για την οδική ασφάλεια και δεν υπολείπονται εμπειρίας, αφού κατέχουν άδεια οδήγησης από μικρότερη ηλικία, σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές.
  • Οι παθόντες οδηγοί σημειώνουν κατά κύριο λόγο αυξητική τάση από την γηραιότερη προς την νεότερη γενιά. Το αποτέλεσμα αυτό είναι λογικό, καθώς τα νεαρότερα άτομα, των οποίων οι δραστηριότητες, οι μετακινήσεις και τα ποσοστά απόκτησης άδειας οδήγησης έχουν αυξηθεί σε σχέση με το παρελθόν, χαρακτηρίζονται συχνότερα από επικίνδυνη οδήγηση, αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα πρόκλησης οδικού ατυχήματος.
  • Οι παθόντες οδηγοί και πεζοί της Silent Generation (γεννηθέντες μεταξύ 1928-1945), παρουσιάζουν αύξηση σε μεγάλη ηλικία. Το γεγονός αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι η συγκεκριμένη γενιά έχει λάβει την λιγότερη δυνατή εκπαίδευση και εξοικείωση με τους κανόνες οδικής ασφάλειας συγκριτικά με τις υπόλοιπες γενιές και αυτό γίνεται περισσότερο εμφανές στην ηλικιακή ομάδα άνω των 65 ετών.
  • Οι παθόντες πεζοί σημειώνουν αύξηση στις νεότερες γενιές. Το γεγονός αυτό πιθανότατα οφείλεται στην αλλαγή στάσης ζωής και νοοτροπίας των νεότερων γενεών να επιλέγουν ενεργούς τρόπους μετακίνησης (περπάτημα) και τις μοτοσυκλέτες, αλλά και στην αύξηση της κυκλοφορίας και της πολυπλοκότητας της, ειδικά στις αστικές περιοχές. Συγκεκριμένα, μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζουν οι γενιές Generation X και Generation Y, των οποίων τα μέλη διαμένουν κατά μεγάλο ποσοστό σε αστικά κέντρα, με περιοχές εύκολα προσβάσιμες ως πεζοί.
  • Οι ενήλικοι παθόντες με επιβατικό όχημα αυξάνονται στις νεότερες γενιές με την Generation X να παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά. Τα μέλη αυτής της γενιάς συνδέονται άμεσα με την περίοδο οικονομικής ευημερίας της χώρας και χαρακτηρίζονται από αύξηση του ποσοστού κατοχής διπλώματος οδήγησης και ιδιοκτησίας οχημάτων καθώς και από αύξηση των δραστηριοτήτων και των μετακινήσεων τους.
  • Οι ανήλικοι παθόντες με επιβατικό όχημα μειώνονται στις νεότερες γενιές, ενω και οι νέοι οδηγοί της ηλικιακής ομάδας 18-25 ετών άν και είναι περισσότερο δραστήριοι, διατηρούν μια πιο υπεύθυνη και προσεκτική στάση ως οδηγοί, σε σχέση με το παρελθόν.
  • Οι δύο μεγαλύτερες ηλικιακά γενιές, δηλαδή οι Baby Boomers και η Silent Generation, εμφανίζουν περισσότερα οδικά ατυχήματα σε μη κατοικημένες περιοχές. Πιθανή εξήγηση του φαινομένου αυτού είναι ότι οι μεγαλύτεροι ηλικιακά άνθρωποι έχουν την τάση να εγκαταλείπουν τα αστικά κέντρα. Αντιθέτα οι νεότερες γενιές παρουσιάζουν τα περισσότερα οδικά ατυχήματα εντός πόλης.
  • Σε όλες τις εξεταζόμενες γενιές και ηλικιακές ομάδες παρατηρείται ότι οι γυναίκες παθούσες είναι λιγότερες αριθμητικά από τους άνδρες παθόντες. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στο γεγονός ότι οι γυναίκες οδηγούν λιγότερο συγκριτικά με τους άνδρες. Επίσης, είναι λιγότερο επιρρεπείς στην επικίνδυνη συμπεριφορά οδήγησης και υιοθετούν θετική στάση ως προς την οδική ασφάλεια με αποτέλεσμα το ποσοστό εμπλοκής τους σε οδικό ατύχημα να μειώνεται σημαντικά σε σχέση με το αντίστοιχο των ανδρών.

Μοίρασε το άρθρο!