H μέση κατανάλωση ενός αυτοκινήτου αποτυπώνει, πόσο καύσιμο ‘’καίει’’ το συγκεκριμένο όχημα ανά 100 χιλιόμετρα διαδρομής. Τα σύγχρονα Ι.Χ. εμφανίζουν στο κόκπιτ ενδείξεις με τις μέσες ή και τις στιγμιαίες τιμές κατανάλωσης, οι οποίες ωστόσο έχουν συχνά σημαντικές αποκλίσεις από τις πραγματικές.
Μπορούμε ωστόσο να υπολογίσουμε εύκολα και με ακρίβεια πόσα λίτρα καυσίμου καταναλώνει το αυτοκίνητο μας ανά 100 χιλιόμετρα. Για τον υπολογισμό παίρνουμε ως σημεία αναφοράς δύο διαδοχικά φουλαρίσματα του ρεζερβουάρ του οχήματος είτε είναι βενζινοκίνητο είτε πετρελαιοκίνητο. Στο πρώτο φουλάρισμα καταγράφουμε τον αριθμό των χιλιομέτρων του αυτοκινήτου και ακολούθως τα μηδενίζουμε. Την επόμενη φορά που επισκεπτόμαστε ένα πρατήριο καυσίμων, φουλάρουμε πάλι το ρεζερβουάρ και καταγράφουμε τον αριθμό των διανυθέντων χιλιομέτρων κατά το ενδιάμεσο διάστημα, όπως επίσης πόσα λίτρα βενζίνης ή πετρελαίου κίνησης βάλαμε.
Ο μαθηματικός τύπος
Ο υπολογισμός της μέσης κατανάλωσης είναι απλός, αφού διαιρούμε τον αριθμό των λίτρων καυσίμου που κάψαμε δια του αριθμού των διανυθέντων χιλιομέτρων ανάμεσα στα δύο γεμίσματα του ρεζερβουάρ και πολλαπλασιάζουμε το αποτέλεσμα επί εκατό.
Αν έχουμε διανύσει για παράδειγμα μεταξύ των δύο ανεφοδιασμών με καύσιμα 743 χιλιόμετρα και χρειαστήκαμε 53 λίτρα καυσίμου για να ξαναγεμίζουμε το ρεζερβουάρ τότε κάνουμε τις εξής πράξεις:
53/743 = 0,0713 Χ 100 = 7,13 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα!
Με άλλα λόγια η μέση κατανάλωση του αυτοκινήτου είναι σε αυτή την περίπτωση 7,13 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.
Για να έχουμε ένα όσο το δυνατόν πιο ακριβές αποτέλεσμα, είναι καλό να επαναλάβουμε τα φουλαρίσματα του ρεζερβουάρ και τις μετρήσεις για μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα, ώστε να βγει ένας απολύτως αξιόπιστος μέσος όρος κατανάλωσης καυσίμου.