Πάμε Σινεμά Οι έξι καλύτερες ταινίες της εβδομάδας

22/04/2016

«Ο Βασιλιάς Μου» (Mon Roi / My King ) της Μαϊβέν (Γαλλία)

Ο Τζόρτζιο είναι ένας γοητευτικός πλούσιος άντρας. Η Τόνι είναι μια δικηγόρος που τον θυμάται από παλιότερη γνωριμία τους και αποφασίζει να τον προσεγγίσει όπως ίσως θα την προσέγγιζε εκείνος. Μοιραία λοιπόν ερωτεύονται κεραυνοβόλα και ζουν ένα τρελό έρωτα γεμάτο ανατροπές και μια θυελλώδη σχέση που αρνείται να ξεθωριάσει. Η κατάληξη; Εκείνος που ποτέ δεν ήθελε δεσμεύσεις και παιδιά, τώρα να το σκέφτεται. Έτσι ξεκινά μια σειρά από προβλήματα. Η Τόνι “τρελαίνεται” από τις ορμόνες της εγκυμοσύνης, τη στιγμή που ο Τζόρζιο αντί να την στηρίξει συναισθηματικά και ψυχολογικά, απλά αποφασίζει να λείπει όσο εκείνη θα χρειάζεται μια παρηγορητική αγκαλιά.

Η Γαλλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις Μαϊβέν, επιστρέφει τέσσερα χρόνια μετά το επίσης βραβευμένο στις Κάννες αποκαλυπτικό «Polisse». Αυτή τη φορά διεισδύει στο βάθος μιας ερωτικής σχέσης, αποσπώντας δύο προσεγμένες ερμηνείες από το πρωταγωνιστικό δίδυμο των Μπερκό και Κασέλ, των οποίων η άψογη χημεία, καθώς και το καλογραμμένο σενάριο, είναι ο βασικός λόγος επιτυχίας της συγκεκριμένης ταινίας. Η κάμερα εστιάζει στη δεκαετή προβληματική σχέση ενός ζευγαριού και στο πώς ο άνδρας ελέγχει τη ζωή της γυναίκας, προκαλώντας συνεχώς νέα προβλήματα, λόγω του ιδιόρρυθμου χαρακτήρα του. Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στην εξαιρετική Εμανουέλ Μπερκό στο Φεστιβάλ των Καννών το 2015 και οκτώ (8) υποψηφιότητες στα Βραβεία César 2016, μεταξύ των οποίων Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλύτερης Ταινίας, Ά Γυναικείου και Ά Αντρικού Ρόλου. Πρωταγωνιστούν: Εμανουέλ Μπερκό, Βενσάν Κασέλ, Λουίς Γκαρέλ. Ο «Βασιλιάς Μου», αποτέλεσε την ταινία έναρξης του 17ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου.

«Ο Εκλεκτός της Νύχτας» (Midnight Special – 2016) του Τζεφ Νίκολς (Η.Π.Α.)

Ένας πατέρας (Μάικλ Σάνον), αναγκάζεται να ζήσει σαν φυγάς, προκειμένου να προστατέψει τον γιο του, Άλτον (Τζέιντεν Λίμπερερ) και να αποκαλύψει την αλήθεια πίσω από τις ειδικές δυνάμεις του μικρού. Αυτό που θα ξεκινήσει σαν δίωξη, με τους θρησκόληπτους από την μια πλευρά και την τοπική αστυνομία από την άλλη, θα κλιμακωθεί σε ανθρωποκυνηγητό με την εμπλοκή των ανώτατων κυβερνητικών κλιμακίων. Τελικά όμως, ο πατέρας ρισκάροντας τα πάντα, θα προστατέψει τον Άλτον και θα τον βοηθήσει να εκπληρώσει το πεπρωμένο του. Ένα πεπρωμένο που θα αλλάξει τον κόσμο για πάντα.

Στην ταινία πρωταγωνιστούν ο υποψήφιος για Όσκαρ, Μάικλ Σάνον (Revolutionary Road), ο Τζόελ Έντζερτον (Black Mass, The Great Gatsby, Zero Dark Thirty), η Κίρστεν Ντανστ (Melancholia, the Spider-Man movies), ο Άνταμ Ντράιβερ (Star Wars: The Force Awakens, Inside Llewyn Davis, Girls), ο Τζέιντεν Λίμπερερ (St. Vincent de Van Nuys) και ο υποψήφιος για Όσκαρ, Σαμ Σέπαρντ (The Right Stuff). Το καστ συμπληρώνουν ο Μπιλ Καμπ (12 Years a Slave, Lincoln), ο Σκοτ Χέιζ (Child of God, As I Lay Dying) και ο Πολ Σπαρκς (Boardwalk Empire, Mud). Ο Τζεφ Νίκολς (Mud, Take Shelter) υπογράφει τη σκηνοθεσία και το σενάριο, σε αυτό το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, που έχει στο επίκεντρό του την αγάπη και την εμπιστοσύνη που χτίζεται στις σχέσεις μεταξύ γονιών και παιδιών, δίνοντας παράλληλα ιδιαίτερο βάρος στο θέμα των υπερβατικών οικογενειακών δεσμών. Η διεύθυνση φωτογραφίας είναι του ο Άνταμ Στόουν (Mud, Take Shelter) και η μουσική του Ντέιβιντ Γουίνγκο (Mud, Take Shelter). Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Φεβρουάριο στο 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνο, συμμετέχοντας στο διαγωνιστικό τμήμα.

«Ο Λύκος της Ερήμου» (Theeb – 2014) του Νάτζι Αμπού Νουάρ (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Ιορδανία, Ηνωμένο Βασίλειο)

Το 1916, κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στην οθωμανική επαρχία της Χιτζάζ, ο Τεέμπ, ένας μικρός βεδουίνος αποφασίζει να συνοδεύσει έναν Βρετανό στρατιώτη. Το ταξίδι είναι επικίνδυνο. Η έρημος είναι γεμάτη μισθοφόρους και επαναστατικές ομάδες. Για να επιβιώσει, ο μικρός μαζί με τον μεγαλύτερο αδερφό του πρέπει να πάρει δύσκολες αποφάσεις και να ξεχάσει την παιδική του ηλικία.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Νάτζι Αμπού Νουάρ, είναι μια περιπέτεια, μια ιστορία εκδίκησης και επιβίωσης στην ιορδανική έρημο. Η δράση εξελίσσεται γύρω από ένα παιδί που η περιέργειά του τον προδίδει με αποτέλεσμα να μπλέξει στον σκληρό κόσμο των ενηλίκων. Ο σκηνοθέτης έζησε αρκετούς μήνες σ’ ένα χωριό της ερήμου της Ιορδανίας για να μπορέσει να μελετήσει την κουλτούρα των Βεδουίνων. Ήταν μια περίοδος κατάδυσης που αντανακλάται στη σκληρή ομορφιά των εικόνων, η οποία ζωντανεύει στην μεγάλη οθόνη. Ο «Λύκος της Ερήμου» κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ της Βενετίας, ενώ ήταν και Υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας για το 2016, εκπροσωπώντας την Ιορδανία.

«Ψεύτης Ήλιος 2: Η Έξοδος» (Burnt by the Sun 2: Exodus – 2010) του Νικίτα Μιχάλκοφ (Ρωσία)

1941. Πέντε χρόνια έχουν περάσει από τότε που οι ζωές και οι μοίρες του Στρατηγού Κοτόβ, της συζύγου του Μαρούσια, της κόρης τους Νάντια, άλλαξαν για πάντα. Πέντε χρόνια εγκλεισμού για τον Κοτόβ, πρώην ήρωα της επανάστασης, πέντε χρόνια τρόμου για τη Μαρούσια, που πιστεύει τον άντρα της νεκρό, πέντε χρόνια παρανομίας για τη Νάντια, πάντα περήφανη για τον πατέρα της, πέντε χρόνια και για τον σύντροφο Στάλιν, που για ν’ αποκρούσει την επίθεση του Χίτλερ, είναι αναγκασμένος να ανασύρει απ’ τα στρατόπεδα συγκέντρωσης όλη την φιμωμένη ελίτ και να κινητοποιήσει τον ρώσικο λαό απέναντι στην απειλή του φασισμού.

Το 1994, ο «Ψεύτης Ήλιος» απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, καθώς και το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών. Ο σπουδαίος Ρώσος σκηνοθέτης, Νικίτα Μιχάλκοφ, επιστρέφει στο σύμπαν και στους χαρακτήρες της αριστουργηματικής ταινίας που δημιούργησε, μ’ ένα νέο, επικών διαστάσεων δίπτυχο ταινιών (Η Έξοδος, Το Οχυρό), που ακολουθεί τη μοίρα των ηρώων του στην ταραγμένη Ρωσία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μια Ρωσία που κινδυνεύει εξίσου, τόσο από τις καταπιεστικές πρακτικές του Στάλιν, όσο και από τη ναζιστική εισβολή.

«To Exodus δεν μιλά απλά για τη νίκη του σοβιετικού στρατού κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ταινία δείχνει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες κερδήθηκε αυτή η νίκη. Είναι μια απόπειρα να ξυπνήσει τις συνειδήσεις των νέων, να τους κάνει να φανταστούν πώς ήταν να ζεις στα παγωμένα χαρακώματα, έστω και για μια στιγμή. Γι’ αυτό και υπάρχει μια ελαφρώς πικρή γεύση – αλλά το να ξεχάσουμε το τίμημα που έπρεπε να πληρώσουμε για αυτήν τη νίκη, θα ήταν εγκληματικό.» – Νικίτα Μιχάλκοφ

«Έρωτας Χωρίς Αύριο» (Itsi Bitsi / Steppeulven / The Business Street – 2014) του Όλε Κρίστιαν Μάντσεν (Δανία)

Ένα ταξίδι περιπλάνησης με οδηγό την αγάπη, αλλά κι ένα μαγευτικό road movie, σκηνοθετημένο, από έναν ταλαντούχο και χαρισματικό δημιουργό. Βρισκόμαστε στο 1962. Η νέα γενιά επαναστατεί κόντρα στο κατεστημένο. Ο ακτιβιστής της ειρήνης Έικ Σκάλοε γνωρίζει την Ίμπεν και την ερωτεύεται παράφορα. Αλλά η Ίμπεν αρνείται να δεσμευτεί μ’ έναν και μόνο άνδρα. Ο Έικ, προσπαθώντας απεγνωσμένα να την κατακτήσει, μεταμορφώνεται από ποιητή σε συγγραφέα, νομάδα και τελικά τραγουδιστή στο ροκ συγκρότημα Steppeulvene, που έμελλε να μείνει στην ιστορία. Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Τορόντο, ενώ στην Ελλάδα είχαμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε και στο 55ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Πρωταγωνιστούν: Όλα Ράπας, Θουρ Λίντχαρτ, Τζούλια Ράγκναρσον, Γιοχάνες Νιμάρ.

Ο σκηνοθέτης Όλε Κρίστιαν Μάντσεν, γεννήθηκε το 1966 στη Δανία. Το 1993 έλαβε πτυχίο σκηνοθεσίας από την Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Δανίας με τη βραβευμένη σπουδαστική ταινία Happy Jim. To 2001 έγραψε και σκηνοθέτησε τη βραβευμένη δραματική ταινία «Κίρα» – μια ιστορία αγάπης σύμφωνα με τους κανόνες του Δόγματος 95. Στη συνέχεια μετέφερε στην μεγάλη οθόνη το βραβευμένο μπεστσέλερ στη Δανία, «Nordkraft» (Άγγελοι σε ελεύθερη πτώση). Οι «Μέρες θυμού», ένα δράμα για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο με κεντρικούς ήρωες δύο Δανούς αντιστασιακούς, διανεμήθηκε σε 50 χώρες και υπήρξε η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στη Δανία το 2008. To 2011, σκηνοθέτησε την πρώτη του κωμωδία, το «Superclasico» (Μπουένος Άϊρες Σ’ αγαπώ), του οποίου υπήρξε και βασικός σεναριογράφος.

«Τα 13 Λεπτά που δεν Άλλαξαν την Ιστορία» (13 Minutes / Elser – 2015) του Όλιβερ Χιρσμπίγκελ (Γερμανία)

Ο Georg Elser θα μπορούσε να έχει αλλάξει τον κόσμο και να σώσει εκατομμύρια ζωές. Φτάνει να είχε στη διάθεση του 13 παραπάνω λεπτά. Μέσα σε αυτά τα 13 λεπτά η βόμβα που συναρμολόγησε ο ίδιος θα σκότωνε τον Αδόλφο Χίτλερ και τα πρωτοπαλίκαρα του. Αλλά αυτό δεν ήταν γραφτό να συμβεί καθώς στις 8 Νοεμβρίου του 1939 ο Χίτλερ έφυγε από το σημείο, όπου είχε σχεδιαστεί η δολοφονία του, νωρίτερα από το αναμενόμενο, οδηγώντας τον Elser στην απόλυτη καταστροφή. Τι ήταν αυτό που είδε και το οποίο οι Γερμανοί δεν είδαν ή δεν ήθελαν να δουν; Ποιος ήταν αυτός ο άντρας που είπε ευθαρσώς στους βασανιστές του ότι θέλησε να αποτρέψει την αιματοχυσία του παγκόσμιου πολέμου που ακολούθησε;

Ο σκηνοθέτης της «Πτώσης», Όλιβερ Χιρσμπίγκελ, επιστρέφει με μια ταινία που αναφέρεται και πάλι στον Χίτλερ και στην περίοδο του ναζισμού. Στα «13 Λεπτά που δεν Άλλαξαν την Ιστορία», καταπιάνεται με την αληθινή ιστορία ενός απλού ξυλουργού, του Γκέοργκ Έλζερ που αποφασίζει να εκτελέσει ένα παράτολμο σχέδιο. Να δολοφονήσει τον Χίτλερ αλλά και άλλα υψηλόβαθμα στελέχη των Ναζί σε μια συνεδρίαση του κόμματος, στο Μόναχο το 1939. Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Φεβρουάριο του 2015, στο 65ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου. Ενώ με την ερμηνεία του, ο πρωταγωνιστής Κρίστιαν Φρίντελ, ήταν Υποψήφιος στην Κατηγορία Καλύτερου Ανδρικού Ρόλου στα Βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Γιώργος Ρούσσος

πηγή Tvxs

 

Μοίρασε το άρθρο!