Πολύ ηπιότερο των προβλέψεων το κύμα κακοκαιρίας που χτύπησε τη Θεσσαλονίκη. Γιατί έκλεισαν τα σχολεία στο δήμο Παύλου Μελά, αλλά λειτούργησαν κανονικά στο Χορτιάτη. Τι επιδιώκει με τις συνεχείς συσκέψεις ο ΥΜΑΘ και πού βρίσκεται ο «καρόδρομος των Βασιλέων»
Για μία ακόμη φορά τον τελευταίο καιρό οι μετεωρολόγοι μας… τρόμαξαν για το διήμερο Κυριακή – Δευτέρα. Τελικά η κακοκαιρία, παρά τα χιόνια που έπεσαν στην Κεντρική Μακεδονία, δεν ήταν και τόσο σφοδρή ώστε να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα. Τώρα, εάν κάποιος καταχείμωνο αποφασίζει να κατευθυνθεί προς τα 3 – 5 Πηγάδια, στο χιονοδρομικό κέντρο στη Νάουσα, χωρίς αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί και να εγκλωβίσει κι άλλους, οι οποίοι ταλαιπωρήθηκαν, δεν φταίει ο καιρός, αλλά το φτωχό του το μυαλό. Το ζήτημα είναι εάν σε αυτές τις κορυφαίας αμέλειας περιπτώσεις υπάρχουν συνέπειες ή ο… δράστης τη γλυτώνει με ένα χτύπημα στην πλάτη.
Τα κλειστά σχολεία
Οι… τρομοκρατικές καιρικές προβλέψεις για τη χθεσινή Δευτέρα είχαν επίσης ως αποτέλεσμα να μη λειτουργήσουν τα σχολεία σε τέσσερις περιοχές της Θεσσαλονίκης. Ανάμεσα τους δεν ήταν τα σχολεία του Χορτιάτη, της υψηλότερης περιοχής της Θεσσαλονίκης που ανήκει στον δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη, όπου λειτούργησαν κανονικά. Αντίθετα έκλεισαν τα σχολεία στον δήμο Παύλου Μελά, που βρίσκεται εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος. Τι ακριβώς συμβαίνει; Οι δήμοι -δηλαδή οι δήμαρχοι- αποφασίζουν, ως αρμόδιοι για τη λειτουργία του σχολείου. Προφανώς τα κριτήρια δεν είναι πάντα αντικειμενικά. Η γενική αρχή, πάντως, είναι ότι τα σχολεία δεν κλείνουν ούτε προληπτικά, ούτε με το παραμικρό. Μόνο σε ακραίες, πραγματικά επικίνδυνες για τα παιδιά, συνθήκες. Μήπως, λοιπόν, η ευθύνη για τη λειτουργία ή μη των σχολείων να αφαιρεθεί από τους δήμους και να ανατεθεί σε ένα υπέρτερο όργανο, όπως είναι η Περιφέρεια ή ακόμη και η Περιφερειακή Διοίκηση Εκπαίδευσης; Διότι σε μια πόλη, -ακόμη και με έντεκα δήμους- η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη, σε κάποιες περιοχές τα σχολεία να λειτουργούν και σε άλλες να παραμένουν κλειστά δεν είναι και το καλύτερο μήνυμα για την οργάνωση που υπάρχει.
Συσκέψεις με… νόημα;
Πολλές είναι οι συσκέψεις οι οποίες γίνονται κατά καιρούς στο υπουργείο Μακεδονίας Θράκης υπό τον Κώστα Γκιουλέκα. Οι περισσότερες εξ αυτών αφορούν την υπό κατασκευή υπερυψωμένη περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης, τη γνωστή Flyover. Όμως την περασμένη Παρασκευή ο κ. Γκιουλέκας συγκάλεσε σύσκεψη εργασίας με τους περιφερειάρχες της Μακεδονίας και της Θράκης. Την πρωτοβουλία του επαίνεσαν όλοι οι παρευρισκόμενοι και η συγκεκριμένη σύσκεψη εργασίας θα γίνεται κάθε τρεις μήνες. Όπως μάλιστα ανακοινώθηκε, θα πραγματοποιούνται ειδικές ενημερωτικές δράσεις και εκδηλώσεις, ανά νομό της Μακεδονίας και της Θράκης, σε συνεργασία του ΥΜΑΘ, με το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Ανάπτυξης, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, τις κατά τόπους Περιφέρειες, τους δήμους κάθε νομού, τα Επιμελητήρια, τους Εμπορικούς Συλλόγους και τις επιχειρήσεις κάθε περιοχής. Σε αυτές θα παρουσιάζονται αναλυτικά τα χρηματοδοτικά εργαλεία που διατίθενται προς όφελος των ιδιωτικών επενδύσεων προκειμένου να αναβαθμιστούν οι επιχειρήσεις στην Βόρειο Ελλάδα. Πέρα από την ανάλυση των χρηματοδοτικών εργαλείων θα υπάρξει συνεργασία με την ΔΥΠΑ για τη δημιουργία ειδικών προγραμμάτων για την κατάρτιση των εργαζομένων κάθε Νομού. Ανάλογη συνεργασία θα υπάρχει με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ) ώστε να δοθούν κατευθύνσεις στις επιχειρήσεις για την εξαγωγή των προϊόντων τους στις διεθνείς αγορές, καθώς και με τον Σύνδεσμο Hemexpo, τους Έλληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισμού. Η πρωτοβουλία κινείται σίγουρα προς τη θετική κατεύθυνση, καθώς ανοίγει έναν δίαυλο επικοινωνίας της κεντρικής εξουσίας με τους εκπροσώπους των κατά τόπους παραγωγικών φορέων και τους εκπροσώπους των τοπικών οικονομιών. Διότι άλλα χαρακτηριστικά έχουν η οικονομία και η επιχειρηματικότητα στην Κοζάνη και την Πτολεμαΐδα και άλλα στην Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη, άλλα στη Φλώρινα και άλλα στη Θεσσαλονίκη. Το ζητούμενο, βέβαια, είναι, στο τέλος όλων αυτών των επαφών, οι πληροφορίες που θα αντληθούν να αξιοποιηθούν για τον στόχο που έχει θέσει η κυβέρνηση για την παραγωγική ανασυγκρότηση της περιφέρειας, την ισόρροπη ανάπτυξη και τη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων. Διότι, καλή και άγια η διαβούλευση αλλά σημασία έχει τα όποια συμπεράσματα προκύπτουν να λαμβάνονται υπόψη στην εφαρμοσμένη πολιτική.
Ακαδημαϊκός λαϊκισμός
Φαίνεται πως ο λαϊκισμός, μετά την πολιτική και τα social media, άρχισε να παρεισφρέει και στις επιχειρηματικές ημερίδες. Όπως, λοιπόν, έμαθε η στήλη από αξιόπιστη πηγή, ένα τέτοιο περιστατικό, χαρακτηριστικό του ακραίου και ανέξοδου λαϊκισμού, σημειώθηκε σε πρόσφατη ημερίδα, με θέμα το ESG, που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Διαδικτύου σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, ένας εκ των εισηγητών καταφέρθηκε εναντίον μεγάλου επιχειρηματικού ομίλου της χώρας λέγοντας πως «ενώ ισχυρίζεται ότι προωθεί το ESG, στην πραγματικότητα το σαμποτάρει». Ο ισχυρισμός, αυτός, βέβαια, δεν συνοδευόταν από στοιχεία, ήταν απλώς ένα πυροτέχνημα, προφανώς για λόγους εντυπωσιασμού. Τι κι αν τα στοιχεία δείχνουν το αντίθετο; Ο λαϊκισμός είναι ο πιο πρόσφορος τρόπος για να (νομίζει ότι) κεντρίζει κανείς το ενδιαφέρον του ακροατηρίου του. Όταν, μάλιστα, προέρχεται από ακαδημαϊκούς, οι οποίοι υποχρεούνται εκ της ιδιότητάς τους να μιλούν τεκμηριωμένα, τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα…
Ο καρόδρομος των… βασιλέων
Στην εποχή των Βασιλείων οι δρόμοι από όπου περνούσαν οι βασιλιάδες με τις άμαξές τους ήταν οι καλύτεροι, οι πιο προσεγμένοι και οι πιο όμορφοι προκειμένου οι γαλαζοαίματοι να μην ταράζονται κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων τους. Αυτές οι περίοδοι ανήκουν βέβαια σε ένα πολύ μακρινό παρελθόν, ωστόσο ακόμη και σήμερα κάποιοι δρόμοι έχουν ονόματα… βασιλικά.
Για παράδειγμα στη Θεσσαλονίκη μια από τις πιο κεντρικές και μεγάλες λεωφόρους λέγεται κατά το μεγαλύτερο τμήμα της Βασιλίσσης Όλγας και κατά το μικρότερο Βασιλέως Γεωργίου. Παρά όμως τα βασιλικά ονόματα ο δρόμος σχεδόν σε όλο το μήκος του έχει τα μαύρα του τα χάλια.
Από το ύψος της Περιφέρειας μέχρι και το Δημαρχείο της Θεσσαλονίκης έχει πολλές λακούβες και είναι γεμάτος μπαλώματα. Επιπλέον σε ορισμένα σημεία -όπως για παράδειγμα στο ύψος της Μπιζανίου- το οδόστρωμα έχει σχεδόν ξηλωθεί.
Ως αποτέλεσμα της κατάστασης χιλιάδες οχήματα κάθε τύπου κάθε ημέρα τραντάζονται, καθώς είτε θα πέσουν σε λακούβα ή καθίζηση είτε θα περάσουν πάνω από μπάλωμα ή καπάκι φρεατίου. Η ασφαλτόστρωση της Βασ. Όλγας επείγει, ώστε να μη θυμίζει δρόμο της Καμπούλ, αλλά μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης.