Ήταν Νοέμβριος του 2012 όταν ακούστηκε για πρώτη φορά από την τότε διοίκηση του Γιάννη Μπουτάρη το φιλόδοξο σχέδιο για τη δημιουργία τελεφερίκ στην πόλη που θα ενώνει το κέντρο της Θεσσαλονίκης με την Άνω Πόλη. Μάλιστα, ο τότε αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης, ανέφερε ότι, όσο κι αν ακούγεται φιλόδοξο, το σχέδιο είναι εφικτό. Λίγους μήνες αργότερα, τον Ιούλιο του 2013 ο κ. Κουράκης ανακοίνωσε ότι ο δήμος έλαβε τις απαραίτητες εγκρίσεις από την Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και τη Δασική Υπηρεσία.
Ωστόσο, τον Φεβρουάριο του 2016, στη δεύτερη θητεία της διοίκησης, ο τότε δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης βάζει στον πάγο το έργο για την εγκατάσταση και λειτουργία τελεφερίκ, λίγο πριν εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο η παράδοση του α΄ σταδίου για την υλοποίησή του. Μάλιστα, ο κ. Μπουτάρης εξέφρασε τότε τις επιφυλάξεις του για το κατά πόσο μπορεί να βοηθήσει τουριστικά την πόλη η λειτουργία του τελεφερίκ, αναφέροντας, παράλληλα, πως υπάρχουν δυσκολίες ως προς τη χρηματοδότησή του.
Το θέμα της κατασκευής και λειτουργίας τελεφερίκ στην πόλη φαίνεται να επανέρχεται σήμερα επί διοίκησης του Στέλιου Αγγελούδη. Χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι είναι στις προτεραιότητες της σημερινής δημοτικής αρχής. Όπως μάλιστα αναφέρει χαρακτηριστικά ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος Πρόδρομος Νικηφορίδης, το συγκεκριμένο έργο θα μπορούσε πιθανότατα να συμπεριληφθεί σε έναν σχεδιασμό δεκαετίας, ξεκαθαρίζοντας ότι αυτή στιγμή δεν είναι στην ατζέντα του δήμου Θεσσαλονίκης. «Το είχαμε συζητήσει προεκλογικά με τον δήμαρχο αλλά τότε είχε μπει στην άκρη καθώς κρίθηκε ότι ίσως δύσκολα να είναι βιώσιμο. Όταν προέκυψε το έργο του Flyover το ξανασυζητήσαμε με τη λογική ότι θα μπορούσε να εξυπηρετήσει σε έναν βαθμό, λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν κυκλοφοριακά. Δεν νομίζω ότι θα είναι στα θέματα της ατζέντας μας τον επόμενο χρόνο. Μπορεί, εφόσον γίνει ένας σχεδιασμός δεκαετίας, να μπει. Σήμερα η προτεραιότητά μας είναι, εκτός από τα μεγάλα έργα που δρομολογούμε, η αποκατάσταση του δημόσιου χώρου», υπογράμμισε ο κ. Νικηφορίδης, σημειώνοντας πως ο ίδιος δεν είναι θετικός σε τέτοιου είδους έργα μεγάλης κλίμακας. «Θα μπορούσε να εξυπηρετήσει κάποιον κόσμο, αλλά το κόστος τους είναι μεγάλο και δεν μπορώ να φανταστώ ότι αν το πάρει ένας ιδιώτης θα είναι βιώσιμο», τόνισε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.
Εκτίμησε ότι τέτοια έργα θα πρέπει να μελετώνται πολύ καλά και σε περίπτωση που υπάρχει ιδιώτης να το χρηματοδοτήσει και να το υλοποιήσει ο δήμος να τον διευκολύνει. Σημειώνεται ότι το κόστος κατασκευής του τελεφερίκ έχει προσδιοριστεί στα 12 εκατ. ευρώ από την ομάδα εμπειρογνωμόνων, που είχε δουλέψει πάνω στο έργο. Αυτό σημαίνει ότι με τα σημερινά δεδομένα ο προϋπολογισμός του θα ανέρχεται σε πολλά περισσότερα εκατομμύρια. «Εάν βρεθούν χρήματα, πρέπει να προορίζονται σε έργα μικρότερης κλίμακας που είναι πιο απαραίτητα για την πόλη», σχολίασε ο κ. Νικηφορίδης.
Τι προέβλεπε ο σχεδιασμός Κουράκη για το τελεφερίκ
Σύμφωνα με τα σχέδια που είχαν εκπονηθεί, προβλεπόταν το τελεφερίκ να ξεκινά από το Πάρκο της ΧΑΝΘ και να καταλήγει στο Θέατρο Δάσους. Ο προτεινόμενος αναβατήρας θα ήταν συνεχούς ροής και η μεταφορά των ατόμων θα γινόταν με 18 αποσυμπλεκόμενες καμπίνες χωρητικότητας 10 καθισμένων ατόμων. Είχε εκτιμηθεί ότι θα μεταφέρονταν με το τελεφερίκ 800 άτομα την ώρα, ενώ ο χρόνος διαδρομής υπολογιζόταν στα 5-6 λεπτά. «Και η Βαρκελώνη έχει τελεφερίκ και λειτουργεί πολύ καλά, έχει στάσεις. Εδώ θα είναι από τη ΧΑΝΘ και θα καταλήγει στον Κέδρινο Λόφο, αυτό μόνο. Εάν είχε 2-3 στάσεις και μπορούσε να πάει και αλλού. Είναι τόσο πολύ χρήσιμο όταν γίνονται μόνο 5-6 εκδηλώσεις τον χρόνο στο Θέατρο Δάσους;», διερωτήθηκε ο κ. Νικηφορίδης.