Πολλές οι προσδοκίες, αλλά δεκάδες τα ξενοίκιαστα καταστήματα – Με χρηματιστήριο μοιάζουν οι τιμές μίσθωσης στην Εγνατία.
Υπάρχει η άποψη πως «εμπορική πιάτσα που απαξιώνεται, δύσκολα επανέρχεται». Άποψη που ταιριάζει γάντι στην οδό Εγνατία, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, έναν δρόμο που έζησε περισσότερο από μια δεκαετία …πολιορκημένος από λαμαρίνες και πλέον μετά και τη λειτουργία του μετρό, προσπαθεί να ξαναβρεί το βηματισμό του, όπως, όμως φαίνεται, με αργούς ρυθμούς.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΛΙΝΑ ΤΣΙΡΕΚΑ
Όπως λένε εκπρόσωποι του real estate η υπεραισιοδοξία πολλών ιδιοκτητών για γρήγορες μισθώσεις και υψηλά ενοίκια δεν επαληθεύεται. Καταστήματα που ήταν στα αζήτητα πριν τη λειτουργία του μετρό, εξακολουθούν να βρίσκονται, πέντε μήνες μετά, στην ίδια κατάσταση.
Όσο για εκείνους τους ιδιοκτήτες που αξίωναν συμβόλαια με διπλές συμφωνημένες τιμές – χαμηλότερη τιμή μέχρι την έναρξη της λειτουργίας του μετρό, αναπροσαρμοσμένη, σημαντικά προς τα πάνω, μετά τη λειτουργία του – φαίνεται πως διαψεύδονται από τη σημερινή πραγματικότητα. Μπορεί η κίνηση των διερχόμενων να έχει αυξηθεί στην οδό Εγνατία, κάποια καταστήματα να βλέπουν ενίσχυση των τζίρων τους ακόμη και κατά 30% σε σχέση με το παρελθόν, ωστόσο η γενικότερη εικόνα του λιανεμπορίου στον εν λόγω δρόμο κάθε άλλο παρά ελκυστική μοιάζει.
Δεκάδες καταστήματα εξακολουθούν να παραμένουν ξενοίκιαστα κατά μήκος της Εγνατίας, ακόμη και γωνιακά, ενώ αρκετές είναι οι περιπτώσεις εκείνες που το ένα διαδέχεται το άλλο, δημιουργώντας «πιάτσες» με αδιάθετους χώρους.
Την ίδια ώρα, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης «αγκάθι αποτελεί η σημαντική αύξηση των μισθωμάτων ακόμη και σε περιπτώσεις που δεν πρόκειται για νέα συμβόλαια ενοικίασης». «Υπάρχουν περιπτώσεις που ενώ οι ενοικιαστές ήταν και είναι τυπικοί στις υποχρεώσεις τους και το συμβόλαιό τους δεν λήγει, τους ζητάνε αυξήσεις που αγγίζουν το 40% έως 50% έναντι του αρχικού μισθώματος», σχολιάζει ο πρόεδρος του ΕΣΘ, επισημαίνοντας πως αυτή η κατάσταση μόνο προβληματισμό και ανησυχία δημιουργεί.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση επιχειρηματία η οικογένεια του οποίου διατηρούσε στην οδό Εγνατία, κατάστημα από τις αρχές της δεκαετίας του 1970. Η επιχείρηση προσπάθησε να διατηρηθεί στη ζωή, ωστόσο σχεδόν ταυτόχρονα με τη λειτουργία του μετρό έκλεισε, καθώς οι υποχρεώσεις την έπνιξαν, ενώ παρά το γεγονός πως οι λαμαρίνες είχαν απομακρυνθεί, η κίνηση στο συγκεκριμένο κατάστημα, ήταν ελάχιστη έως μηδαμινή.
Χρηματιστήριο οι τιμές μίσθωσης
Ζήτηση για καταστήματα κυρίως πλησίον των στάσεων του μετρό, υπάρχει εξηγεί ο Σάββας Αλβανούδης της Alvanoudis Real Estate υπογραμμίζοντας πως ο αριθμός των διαθέσιμων καταστημάτων σε αυτά τα σημεία έχει συρρικνωθεί σημαντικά.
Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις τα αιτούμενα ενοίκια για μικρά καταστήματα μοιάζουν… εξωπραγματικά. Για παράδειγμα κατάστημα 47 τμ πλησίον της στάσης του μετρό στον σταθμό Βενιζέλου, νοικιάζεται, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, περίπου 4.000 ευρώ μηνιαίως και ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον αλυσίδες καφέ για να το μισθώσουν. Είναι χαρακτηριστικό πως τέτοιου τύπου καταστήματα επιλέγουν συνήθως αλυσίδες take away cafe, με τους επιβάτες του μετρό κατά την έξοδο τους από αυτό να τα …τιμούν δέοντος.
Τα εξωφρενικά αυτά μισθώματα δεν αφορούν το σύνολο της Εγνατίας. Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς ακινήτων, στον συγκεκριμένο δρόμο συμβαίνει το εξής πρωτότυπο: περισσότερο τσιμπημένες είναι οι τιμές στην πλευρά του δρόμου με τα ζυγά νούμερα, όπου διαμορφώνονται από 20 έως 25 ευρώ το τμ. Τι και αν ο δρόμος είναι ένας; Η απέναντι πλευρά διαθέτει μεγαλύτερο αριθμό ξενοίκιαστων καταστημάτων, με αποτέλεσμα οι τιμές ενοικίασης να αγγίζουν περί τα 15 ευρώ.
«Το μειονέκτημα της Εγνατίας», πάντως όπως λένε εκπρόσωποι του real estate, «είναι πως δεν διαθέτει μεγάλα καταστήματα -συνήθως είναι μέχρι 150 τμ- με αποτέλεσμα να μην ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των πολυεθνικών, όταν αυτές, μάλιστα, προέρχονται από τον κλάδο της ένδυσης και αναζητούν χώρους 400- 500 τμ ή και μεγαλύτερους».