Επιχείρηση «εξαπάτησης» στο μετρό Θεσσαλονίκης–Του Γ.Μυλόπουλου

Αυτοί που ευθύνονται για τις μεγάλες καθυστερήσεις και τη διετή διακοπή των έργων του μετρό Θεσσαλονίκης, ποτέ δεν… χώνεψαν την πρόοδο που αυτό έκανε μετά το 2016. Η οποία δεν είναι ορατή μόνο διά γυμνού οφθαλμού…

Ενώ λοιπόν το διάστημα 2006-2016 είχε εκτελεστεί μόλις το 33% του έργου, σήμερα αυτό έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 75%. Που σημαίνει ότι τα 3,5 τελευταία χρόνια έγινε περισσότερο έργο απ’ ό,τι είχε γίνει την προηγούμενη δεκαετία. Αντίστοιχη πρόοδος καταγράφεται και όσον αφορά τις επενδύσεις στο έργο, οι οποίες τριπλασιάστηκαν -εκτοξεύτηκαν από τα 48 στα 135 εκατ. ευρώ μεσοσταθμικά τα τελευταία χρόνια.

Η Ν.Δ. λοιπόν ποτέ δεν παραδέχτηκε ότι ένα μεγάλο έργο που με δική της κυβερνητική ευθύνη είχε πέσει στα βράχια, μετά την κυβερνητική αλλαγή του 2015 σημείωσε σημαντική πρόοδο. Ξεκίνησε έτσι μια επικοινωνιακή επιχείρηση φθοράς και απαξίωσης του έργου που έχει εκτελεστεί, με πυροτεχνήματα του τύπου «εγκαίνια με μουσαμάδες» και «κολοβό μετρό», σε μια προσπάθεια οι πολίτες να μην πιστεύουν σε αυτό που βλέπουν, αλλά σε αυτά που τους λένε.

Η τελική επίθεση έγινε μετά τις πρόσφατες εκλογές, προκειμένου να διαστρεβλωθεί η αλήθεια, ότι δηλαδή οι 12 στους 13 σταθμούς θα παραδίδονταν τέλος του 2020. Βασικό όπλο στην επιχείρηση αποδόμησης, οι επιστολές αμφισβήτησης της προόδου του έργου από πλευράς εργολάβου, ο οποίος διακαώς ισχυρίζεται ότι υπάρχουν καθυστερήσεις, προκειμένου να εγείρει διεκδικήσεις αποζημιώσεων.

Η κυβέρνηση αντί να αντικρούσει τα αιτήματα του εργολάβου, υπερασπιζόμενη το δημόσιο συμφέρον, τα υιοθετεί και τα χρησιμοποιεί ως δήθεν αντικειμενική μαρτυρία, για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας. Πολύ περισσότερο μάλιστα, όταν ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, τον Φεβρουάριο του 2019, διαβεβαίωνε δημόσια ότι το χρονοδιάγραμμα τηρείται και το έργο θα παραδοθεί στο τέλος του 2020!

Από αυτό και μόνον αντιλαμβάνεται κανείς την «επιχείρηση εξαπάτησης». Ακόμη και στην εντελώς θεωρητική περίπτωση που το έργο είχε σταματήσει την επομένη των δηλώσεων, είναι αδύνατον μέσα σε μόλις 5 μήνες να έχει συσσωρεύσει καθυστέρηση χρόνων… Το πολύ πολύ, λαμβάνοντας υπόψη την πραγματική καθυστέρηση που προκαλεί για ευνόητους λόγους ο ανάδοχος τους τελευταίους μήνες, το έργο να μην παραδινόταν τέλος του 2020, αλλά λίγους μήνες αργότερα, εντός του 2021.

Με το απολύτως αβάσιμο και αστήρικτο λοιπόν επιχείρημα ότι το έργο δεν θα τέλειωνε ούτε το… 2022, όπως ψευδώς ισχυρίζονται, αμφισβήτησαν το τεκμηριωμένο και εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα του έργου. Και, το χειρότερο, έβαλαν τον ίδιο τον πρωθυπουργό να ανακοινώσει, χωρίς να υπάρχει μελέτη, ότι το έργο θα παραδοθεί δύο χρόνια αργότερα, τον… Απρίλιο του 2023!

Κι ακόμα, έβαλαν τον πρωθυπουργό να ανακοινώσει την αλλαγή σχεδιασμού στον σταθμό Βενιζέλου, χρησιμοποιώντας το ψευδές επιχείρημα ότι η λύση που εφαρμόζεται δήθεν «δεν περπατάει». Επαναφέροντας έτσι το -υπεύθυνο καθυστερήσεων και στο παρελθόν- σχέδιο απόσπασης των πολύ σημαντικών αρχαιοτήτων που βρέθηκαν εκεί.

Ο πρωθυπουργός δηλαδή, εκτός από το τεράστιο λάθος να αναλάβει, ως εκπρόσωπος του ελληνικού Δημοσίου, την ευθύνη μιας σοβαρής καθυστέρησης του έργου, η οποία οπωσδήποτε θα επισύρει διεκδικήσεις αποζημιώσεων, ανακοίνωσε και την αλλαγή σχεδιασμού στο έργο, χωρίς αυτή η ανάγκη αλλαγής να τεκμηριώνεται πουθενά.

Η πρωθυπουργική «προφητεία» όμως δεν πρόκειται να εκπληρωθεί.

Πρώτον, γιατί η απόσπαση αρχαιοτήτων είναι παράνομη και θα πέσει στα δικαστήρια. Σύμφωνα με τον αρχαιολογικό νόμο, η μετακίνηση αρχαιοτήτων δεν επιτρέπεται, εκτός και αν υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση ότι δεν υπάρχει άλλη λύση. Και από τη στιγμή που άλλη λύση υπάρχει, είναι βέβαιον ότι το αβάσιμο επιστημονικά επιχείρημα θα διαψευστεί και η απόσπαση θα ακυρωθεί.

Η πρωθυπουργική «προφητεία» όμως δεν θα εκπληρωθεί και στο θεωρητικό ενδεχόμενο που καταφέρουν και η λύση της απόσπασης δεν ακυρωθεί, ως παράνομη. Κι αυτό γιατί, μη έχοντας μελέτη για όσα εξαγγέλλουν, πέφτουν έξω στους χρόνους. Μόνον η επιπλέον αρχαιολογική ανασκαφή που θα απαιτηθεί εξ αιτίας της απόσπασης, θα καθυστερήσει τον εξαγγελθέντα χρόνο παράδοσης κατά 1-2 έτη. Χώρια το ξήλωμα των όσων έχουν ήδη γίνει. Και επειδή η λύση της απόσπασης, που στηρίζεται στη μέθοδο του ανοικτού ορύγματος, δεν επιτρέπει τη διέλευση του τρένου από τη Βενιζέλου κατά τη διάρκεια της κατασκευής, το σύνολο του έργου θα καθυστερήσει να παραδοθεί τελικά αρκετά χρόνια. Με τους 12 στους 13 σταθμούς, ενώ είναι έτοιμοι, να περιμένουν να ολοκληρωθεί η Βενιζέλου για να λειτουργήσουν…

Για λόγους μικροπολιτικής, εγωισμού και ιδιότυπου πολιτικού ρεβανσισμού σταματούν την πορεία ενός έργου που θα ολοκληρωνόταν σύντομα και καθυστερούν την παράδοσή του, αυξάνοντας το κόστος και επιβαρύνοντας άδικα τους πολίτες. Επιπλέον, εξαγγέλλοντας, χωρίς μελέτη και έγκριση, την εφαρμογή μιας λύσης που οι νομικοί κρίνουν παράνομη, οι αρχαιολόγοι ολέθρια και η ιστορία πηγή καθυστερήσεων, βάζουν και πάλι το έργο σε περιπέτεια.

Γ Μυλοπουλος: καθηγητής και πρώην πρύτανης του ΑΠΘ

Μοίρασε το άρθρο!