Πέρα από τις νέες ταυτότητες που προοδευτικά θα αντικαταστήσουν τις παλιές που όλοι έχουμε σήμερα, φαίνεται πως έχει έρθει η ώρα να γίνει πράξη μία από τις πρώτες δεσμεύσεις της προηγούμενης περιόδου ως προς τα προσωπικά στοιχεία των πολιτών: ο προσωπικός αριθμός για κάθε πολίτη.
Αναμένεται σύντομα να ανακοινωθεί, ότι οι πολίτες το επόμενο διάστημα θα έχουν έναν μοναδικό αριθμό ο οποίος θα συμπυκνώνει όλους τους διαφορετικούς αριθμούς που έχουμε ως τώρα σε μια σειρά από κρατικά έγγραφα. Ο στόχος είναι απλός: η διευκόλυνση του πολίτη, αλλά και του κράτους, ώστε οι αριθμοί να είναι διαλειτουργικοί για τη διοίκηση, αλλά και οι πολίτες να μην πρέπει να συγκρατούν στη μνήμη τους πολλούς διαφορετικούς αριθμούς.
Με βάση τον προγραμματισμό του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η εν λόγω πλατφόρμα για την απόκτηση του προσωπικού αριθμού θα τεθεί σε λειτουργία μετά τον Νοέμβριο, ενώ σημειωτέον έχει ήδη νομοθετηθεί από το 2020.
Με βάση τον σχεδιασμό που γίνεται στο υπουργείο, ο νέος προσωπικός αριθμός θα ενοποιεί τον ΑΦΜ, τον ΑΜΚΑ, τον Αριθμό του Δελτίου Ταυτότητας, τον αριθμό του Διαβατηρίου και ενδεχομένως τον αριθμό του διπλώματος οδήγησης.
Με άλλα λόγια, ένας αριθμός για όλα τα έγγραφα. Είναι προφανές πως όσοι έχουν κρατικά έγγραφα εν ισχύι με τους πρότερους αριθμούς -ακόμα και όσοι βγάλουν νέου τύπου ταυτότητες από το τέλος Σεπτεμβρίου που θα είναι διαθέσιμες και εντεύθεν- θα πρέπει να μπουν στον κόπο να αλλάξουν τον αριθμό και στα έγγραφά τους.
Με βάση τα όσα είχαν νομοθετηθεί, ο μοναδικός αριθμός θα αποτελείται από τον ΑΦΜ του καθενός και επιπλέον τρία ψηφία και γράμματα, που μένει να φανεί αν θα καθορίζονται αλγοριθμικά ή θα είναι επιλογή του πολίτη.
Κάθε δελτίο ταυτότητας έχει έναν αριθμό. Αυτόν θα έχει και το δελτίο ταυτότητας. Αυτό που μπορεί να προστεθεί στο δελτίο ταυτότητας θα είναι ο προσωπικός αριθμός που δεν έχει καμία σχέση ούτε με το 666 ούτε με οτιδήποτε. Είναι ο αριθμός του ΑΦΜ που έχεις μαζί με 2-3 στοιχεία που θα διαλέγεις εσύ. Εσύ θα λες μαζί με το ΑΦΜ μου βάλε το 1 το 8 και το Α. Είναι αυτό που θα βοηθήσει, πέραν των χαρακτηριστικών που έχει μία ταυτότητα, και στη διευκόλυνση της συναλλαγής με το κράτος σε μία σειρά από υπηρεσίες στον Έλληνα πολίτη. Από το Δεκέμβριο και μετά θα έχει τη δυνατότητα να προστεθεί.
Ο χρόνος που απαιτείται για τη δρομολόγηση της εν λόγω μεταρρύθμισης είναι αυτός της προσαρμογής όλων των συστημάτων ώστε να «διαβάζουν» τον έναν και μοναδικό αριθμό για κάθε πολίτη ανεξαρτήτως του ποιο κρατικό έγγραφο χρησιμοποιεί. Με δεδομένο μάλιστα ότι αυτός θα ενοποιεί αριθμούς που αποδίδονται στους πολίτες σε διαφορετικά στάδια της ζωής τους -π.χ. ένα βρέφος μπορεί να εκδώσει διαβατήριο αλλά όχι ΑΦΜ-, μελετάται το ενδεχόμενο όλοι οι πολίτες, από πολύ νεαρή ηλικία, να έχουν αυτό τον μοναδικό προσωπικό αριθμό ώστε να μη δημιουργείται σύγχυση και να πρέπει κάποια στιγμή κρατικά έγγραφα να επανεκδίδονται.
Ψηφιακός φάκελος ακινήτων
Μετά τις πρώτες παρεμβάσεις που έκανε το υπουργείο στο φλέγον πρόβλημα των Κτηματολογικών Γραφείων, με την καθιέρωση του συστήματος ηλεκτρονικής έκδοσης αριθμού προτεραιότητας για εξυπηρέτηση κατ’ αρχάς στο γραφείο των Αθηνών, φαίνεται ότι στις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας είναι να γίνει αρκετή δουλειά σε ό,τι αφορά την ψηφιοποίηση των πράξεων για τα ακίνητα.
Μέχρι την πλήρη ψηφιοποίηση της κτηματολογικής διαδικασίας που θα πάρει ακόμα χρόνο, το υπουργείο δρομολογεί σε πρώτη φάση την ψηφιοποίηση του τεράστιου αρχείου των υποθηκοφυλακείων της χώρας, διαδικασία που αναμένεται να κρατήσει περίπου 2 χρόνια, ως τις αρχές φθινοπώρου του 2025.
Παράλληλα, ένα ακόμα ζήτημα που αποτελεί άμεση προτεραιότητα για το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ο ψηφιακός φάκελος ακινήτων. Μια πλατφόρμα μέσω του gov.gr δηλαδή, μέσω της οποίας οι συμβολαιογράφοι, μετά από εξουσιοδότηση του αγοραστή και του πωλητή, θα αντλούν ηλεκτρονικά όλα τα απαραίτητα έγγραφα και δικαιολογητικά για τη μεταβίβαση και στη συνέχεια οι υποθέσεις θα περαιώνονται ταχύτερα και με μικρότερα γραφειοκρατικά κωλύματα.