Η Αγκάθα Κρίστι αναζητά τον δολοφόνο του Αριστείδη Λεωνίδη: «Δέκα Ύποπτοι για Φόνο»

Ένας ιδιωτικός ερευνητής καλείται να εξιχνιάσει ένα βίαιο έγκλημα όπου κανένας από τους ύποπτους δεν είναι υπεράνω κάθε υποψίας, ακόμη και η πελάτης του και πρώην ερωμένη του. Η ταινία «Δέκα Ύποπτοι για Φόνο», βασίζεται στο μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι, «Αράχνες στη Σοφίτα» και διαθέτει έντονο το ελληνικό στοιχείο, καθώς αναζητείται ο δολοφόνος του Αριστείδη Λεωνίδη. Ενός πλούσιου μετανάστη, με ύποπτο παρελθόν κατά την περίοδο του εμφυλίου, αλλά και με επαφές στις μυστικές υπηρεσίες.

«Δέκα Ύποπτοι για Φόνο» (Crooked House – 2017) του Ζιλ Πακέ-Μπέρνερ (Ηνωμένο Βασίλειο)

 Αγγλία, τέλη της δεκαετίας του 1950. Ο Αριστείδης Λεωνίδης βρίσκεται νεκρός κάτω από ύποπτες συνθήκες. Μετανάστης από την Ελλάδα, κατόρθωσε να δημιουργήσει μια τεράστια περιουσία και μια οικογένεια στην οποία συμπεριφερόταν ως ο απόλυτος πατριάρχης.

Η εγγονή του, η Σοφία, προσλαμβάνει τον ιδιωτικό ντετέκτιβ Τσαρλς Χέιγουορντ, πρώην εραστή της, με πατέρα σημαίνον πρόσωπο των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών, να πάει στην οικογενειακή έπαυλη και να ερευνήσει την υπόθεση.

Όταν καταφτάνει στην έπαυλη, ο Τσαρλς ανακαλύπτει τρεις γενιές της δυναστείας Λεωνίδη και μια δηλητηριώδη ατμόσφαιρα πικρίας, δυσαρέσκειας και ζήλιας. Σε ένα σπίτι γεμάτο με κίνητρα, ενδείξεις και ύποπτους, θα μπορέσει να βρει τον δολοφόνο πριν εκείνος «χτυπήσει» ξανά; Πρωταγωνιστούν: Γκλεν Κλόουζ, Τέρενς Σταμπ, Κριστίνα Χέντρικς, Τζίλιαν Άντερσον.

Διάσημη για τις αστυνομικές της ιστορίες, η Βρετανίδα συγγραφέας Αγκάθα Κρίστι, έδωσε την πρώτη ύλη για να γυριστούν δεκάδες τηλεοπτικές και κινηματογραφικές μεταφορές των βιβλίων της, με πρωταγωνιστές τους αγαπημένους της ντετέκτιβ, Ηρακλή Πουαρώ και Μις Μαρπλ.

Το «Crooked House» κυκλοφόρησε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 1949 στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Μάιο του ίδιου χρόνου στην Μεγάλη Βρετανία. Η ίδια η Κρίστι είχε δηλώσει πως αυτό είναι ένα από τα πιο αγαπημένα δικά της βιβλία, μαζί με το «Ordeal by Innocence».

Παραδόξως, το «Crooked House» παραμένει σχετικά άγνωστο συγκρινόμενο με την απήχηση των πιο διάσημων μυθιστορημάτων της, όπως το «Death On The Nile» και το «Murder On The Orient Express». Αυτό θα μπορούσε να εξηγηθεί ενδεχομένως από το γεγονός ότι το φινάλε διαθέτει μία σοκαριστική ανατροπή και ιδιαίτερα σκοτεινή.

 Από τη στιγμή που αποφασίστηκε η κινηματογραφική μεταφορά του συγκεκριμένου βιβλίου και υπήρξε και η έγκριση από το Ίδρυμα Αγκάθα Κρίστι, το οποίο διευθύνει ο εγγονός της, έπρεπε να βρεθούν τα κατάλληλα άτομα για να γίνει όχι μόνο εφικτή αλλά και ενδιαφέρουσα αυτή η μεταφορά. Έτσι, οι παραγωγοί προσέλαβαν τον Τιμ Ρόουζ Πράις για να συνεχίσει. Τον άνθρωπο δηλαδή που είχε υπογράψει το σενάριο για την ταινία «Το Φιλί Του Ερπετού» (The Serpent’s Kiss – 1997).

Έχοντας διασφαλίσει ότι το βιβλίο θα έχει την αρμόζουσα σεναριακή μεταφορά, οι παραγωγοί άρχισαν να αναζητούν τον κατάλληλο σκηνοθέτη. Επέλεξαν τελικά τον Ζιλ Πακέ-Μπρενέρ, του οποίου η ταινία «Sarah’s Keys» (2010), ήταν η πιο εμπορική ξενόγλωσση ταινία εκείνη τη χρονιά στις Ηνωμένες Πολιτείες και παράλληλα απέφερε μία υποψηφιότητα για βραβείο Σεζάρ στην πρωταγωνίστριά της, Κρίστιν Σκοτ Τόμας.

Εμπνευσμένος από τα φιλμ νουάρ γενικότερα και από την ταινία «Chinatown» του Ρομάν Πολάνσκι ειδικότερα, ο Πακέ-Μπρενέρ δεν έχασε την ευκαιρία να αποτίσει φόρο τιμής και στον μυθικό «Πολίτη Κέιν» του Όρσον Γουέλς. Ιδίως στον πρωταγωνιστή του, τον Τσαρλς Φόστερ Κέιν, έναν πανίσχυρο μεγαλοεκδότη εφημερίδων, τον οποίο υποδυόταν ο ίδιος ο Γουέλς:

«Με ιντρίγκαρε πάρα πολύ το γεγονός ότι στο σενάριο που μου δόθηκε, υπήρχε ένας βασικότατος χαρακτήρας τον οποίο το κοινό δεν βλέπει ποτέ – ο Αριστείδης. Υπήρχε κάτι πολύ σύγχρονο εκεί, με κάποιον με πολλή δύναμη, που διαπράττει ύβρι, να επιβλέπει έναν πολύ ελεγχόμενο κόσμο όπου μπορεί να κάνει ό,τι γουστάρει και να οδηγεί τους γύρω του να νιώθουν άθλια. Σκέφτηκα, “Οι άνθρωποι θα βρουν τις αναλογίες, θα καταλάβουν”. Ένιωσα ότι παρά το γεγονός πως μιλάμε για ταινία εποχής, υπήρχε μια ενδιαφέρουσα ευκαιρία να δημιουργηθεί μια αντίστιξη με το σήμερα, με έναν κόσμο που μετατοπίζει τόσο πολύ».

O Ζιλ Πακέ-Μπρενέρ γεννήθηκε στις 14 Σεπτεμβρίου του 1974 στην πρωτεύουσα της Γαλλίας, το Παρίσι. Την πρώτη του μικρού μήκους ταινία τη γύρισε το 1998, σε ηλικία 24ων ετών. Τίτλος της: «13 minutes 13 dans la vie Josh et Anna» και είχε διάρκεια, 13 λεπτά. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία ολοκληρώνεται τρία χρόνια μετά. Είναι το «Les jolies choses» (2001), μια ταινία που δίνει την ευκαιρία στη Marion Cotillard να γίνει ευρύτερα γνωστή σε έναν δραματικό ρόλο, ξεφεύγοντας από τις κωμωδίες στις οποίες συμμετείχε ως τότε.

Η πρώτη του ταινία την οποία είδαμε στους κινηματογράφους στη χώρα μας ήταν το «Gomez & Tavarès» (2003) με τον ελληνικό τίτλο «Pay Off». Η επιτυχία της ταινίας οδήγησε και στο σίκουελ «Gomez vs. Tavarès» (2007), που στη χώρα μας βγήκε κατευθείαν σε dvd. To 2009 γυρίζει την πρώτη του αγγλόφωνη ταινία με τίτλο «Walled In», μια ταινία που δεν προβλήθηκε ποτέ στη Γαλλία και στη χώρα μας βγήκε μόνο στο dvd. Το «Elle s’appelait Sarah» (Sarah’s Key, 2010) τον βάζει ξανά στο παιχνίδι, καθώς η ταινία παίρνει καλές κριτικές. Το 2015 πηγαίνει στις Η.Π.Α. και γυρίζει την ταινία «Σκοτεινός τόπος» (Dark Places) με σενάριο βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Τζίλιαν Φλιν, έχοντας ως πρωταγωνίστρια την Σαρλίν Θερόν. Το «Δέκα ύποπτοι για φόνο» είναι η όγδοη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΥΣΟΣ

Μοίρασε το άρθρο!