Οι μεγάλες φωνές της Ελλάδας: ΜΑΙΡΗ ΛΙΝΤΑ

  • Ο έρωτάς της και η καριέρα με τον Μανώλη Χιώτη
  • Η βραδιά με τον Ωνάση και η εμφάνιση στον Λευκό οίκο

Η φωνή της ξεχωρίζει ανάμεσα σε εκατομμύρια φωνές. Έχει το δικό της «χρώμα» και σε συνδυασμό με το λίκνισμά της η Μαίρη Λίντα ξεχώριζε και συνεχίζει να ξεχωρίζει καθώς είναι μια μοναδική καλλιτέχνης με το δικό της «αποτύπωμα» στη μουσική σκηνή.

Το ταλέντο γεννήθηκε μαζί της πριν 82 χρόνια καθώς από μωρό είχε δείξει ότι ήταν στο αίμα της ο χορός και το τραγούδι.

Η Μαίρη Λίντα γεννήθηκε στις 9 Νοεμβρίου 1935. Το πραγματικό της όνομα είναι Μαίρη Δημητροπούλου και η καταγωγή της είναι από τον Πύργο Ηλείας.

Ξεκίνησε σε μικρή ηλικία από τα ταλέντα του Ορέστη Λάσκου, συνέχισε στα βαριετέ και καμπαρέ της εποχής ώσπου συνάντησε το Μανώλη Χιώτη και δημιούργησαν ένα από τα δημοφιλέστερα ντουέτα της δεκαετίας του ’60. Υπήρξε μάλιστα και σύζυγός του για μια δεκαετία, με τον οποίο εμφανίσθηκαν μαζί σε αρκετές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου.

Πρωτοεμφανίστηκε στη δισκογραφία με το τραγούδι του Κώστα Καπλάνη «Πικρό ποτήρι».

Την ίδια εποχή συνεργάζεται με όλους σχεδόν τους συνθέτες του λαϊκού τραγουδιού. Είναι τότε που γνωρίζεται με το Μανώλη Χιώτη, με τον οποίο θα αποτελέσουν στα μετέπειτα χρόνια ένα από τα κορυφαία δίδυμα του λαϊκού τραγουδιού με πάμπολλες επιτυχίες ανάμεσα στις οποίες τα: «Αφού το θες», «Ηλιοβασιλέματα», «Περασμένες μου αγάπες», «Πάρε με στο τηλέφωνο, «Λαός και Κολωνάκι» κ. α.

Η αλλαγή του ονόματός της σε Μαίρη Λίντα

«Επτά χρονών ήμουν. Πήγα στον Ορέστη Λάσκο στο Αλκαζάρ κι αυτός με βάφτισε». Ερμήνευσε μικρό κοριτσάκι το κομμάτι«Α, για για, Μαρία». «Τι κοριτσάκι; Κορίτσαρος είμαι. Αυτό το κομμάτι είπα και με σήκωσε στην αγκαλιά του. Ξέρεις, τότε εκεί πήγαιναν τα ψώνια. Ο κόσμος ξέσπασε σε χειροκρότημα. Φώναζαν κι άλλο κι άλλο. Ο Λάσκος τότε είπε “απόψε γεννήθηκε μια τραγουδίστρια”. Έτσι γεννήθηκε η Μαίρη Λίντα”», είχε εξηγήσει σε συνέντευξή της.

Η γνωριμία της με τον Μανώλη Χιώτη

Ο Μανώλης Χιώτης ήταν ο άντρας που «σημάδεψε» τη ζωή της προσωπικά και επαγγελματικά.

«Πάντα θα τον αγαπώ. Τον Μανώλη μου. Τον γνώρισα στο “Pigalle” της Πατησίων. Εμφανιζόταν μαζί με τον Μητσάκη, τον Μπίνη και έπαιζε μπουζούκι ο Στεργίου. Εγώ ήμουν το κοριτσάκι, η ατραξιόν. Την πρώτη φορά που τον είδα φορούσε ένα καμηλό παλτό. Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο ωραία ντυνόταν. Αναστέναξα και είπα “είναι σαν θεός”. Είχε και κάτι γκριζοπράσινα μάτια. Κόλλησα. “Τι κοιτάς, βρε πιτσιρίκα;” μου είπε. Και απάντησα: “Είστε πολύ όμορφος”. Ήταν και η μητέρα μου δίπλα, δεν μπορούσα να κάνω τίποτα. Πριν μπει στο καμαρίνι δεν χτυπούσε, φώναζε “Αραμπάς περνά” κι εμείς του λέγαμε: “Περνά”. Ερχόταν, κρεμούσε το παλτό του κι εγώ έτρεχα να κρυφτώ από κάτω από το παλτό. Να τον μυρίσω. Δεν μπορείς να φανταστείς τι ωραία μύριζε ο Μανώλης».Μετά το 1960 ερμηνεύει τραγούδια μεγάλων συνθετών του έντεχνου, όπως των Μ. Xατζιδάκι, Μ. Θεοδωράκη, Γ. Μαρκόπουλου και μεγάλων ποιητών,όπως Νίκου Γκάτσου, Τάσου Λειβαδίτη κλπ.Είναι η μοναδική ερμηνεύτρια των αριστουργηματικών ηχογραφήσεων των έργων ‘Επιτάφιος’ και ‘Αρχιπέλαγος’. Στη δεκαετία του ΄60 είναι που κάνει επιτυχίες, όπως τη «Μυρτιά», «Μαργαρίτα Μαγιοπούλα», «Με το άσπρο μου μαντήλι θα σ’ αποχαιρετίσω», «Ροδιά τετράκλωνη», «Ροδόσταμο», «Μαργαρίτα Μαργαρώ».

Η γνωριμία  με τους αστέρες του Χόλυγουντ

Το 1954 ως καλλιτεχνικό δίδυμο με τον Μανώλη Χιώτη κάνουν την πρώτ κοινή του περιοδεία στην Αμερική γνωρίζοντας μεγάλους αστέρες του Χόλυγουντ.

Η τραγουδίστρια είχε αποκαλύψει: «Στην “Αθηναϊκή Γωνιά”, στην Αστόρια, γνώρισα όλους τους μεγάλους αστέρες του Χόλιγουντ. Όχι, πιάτα δεν πετούσαν. Ερχόντουσαν αργά και χόρευαν. Βασικά ξετρελαίνονταν με το μπουζούκι του Χιώτη. Ξέρεις ότι ο ΤζίμιΧέντριξ καθόταν στα γόνατα με τις ώρες για να ακούει τον Χιώτη; Τον ρωτούσε πού να βάλει τα δάχτυλά του στην κιθάρα για να βγάλει τον ίδιο ήχο.

Του είπε ότι είναι ο μεγαλύτερος κιθαρίστας που έχει γνωρίσει. Τι άλλο θυμάμαι; Τα μάτια της Ελίζαμπεθ Τέιλορ. Δεν έχω ξαναδεί τόση ομορφιά. Βιολετιά. Και τους χορούς που έκανε η Ρίτα Χέιγουορθ. Μου ζήτησε κι εμένα να της μάθω βήματα».

Η εμφάνιση στον Λευκό Οίκο με τον Μανώλη Χιώτη

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 μαζί με τον Μανώλη Χιώτη ταξίδεψαν στην Αμερική κάνοντας εμφανίσεις γα τους ομογενείς. Το 1964 σε μια χοροεσπερίδα τους άκουσε ο Τζιμ Ο’ Χάρα, ο οποίος ήταν στενός συνεργάτης του τότε προέδρου των Η.Π.Α, ΛίντονΤζόνσον. Ο Ο’ Χάρα ενθουσιάστηκε με την εμφάνιση των δύο Ελλήνων και όταν το πρόγραμμα τελείωσε, τους πλησίασε για να τους έκανε μια πρόταση, που τους άφησε άναυδους. Τους ζήτησε να παίξουν ζωντανά στον Λευκό Οίκο προς τιμήν του προέδρου για τα γενέθλιά του, όπως έκανα πολλοί καλλιτέχνες υψηλού επιπέδου.

«Είχαμε πάει Αμερική. Ένα βράδυ μας είδε ο υπουργός του, ο Ο’Χάρα. Και μας πρότεινε να τραγουδήσουμε στα γενέθλια του Προέδρου! Η βραδιά της γιορτής ήταν καταπληκτική! Κάποια στιγμή, πώς μου τη δίνει εμένα και σηκώνω όλες τις κυρίες να χορέψουν χασάπικο. Σαν παιδί γελούσε ο Πρόεδρος! “Είστε σπουδαίοι καλλιτέχνες” μας λέει. “Σας αρέσει η Αμερική; Θέλετε να συνεχίσετε την καριέρα σας εδώ;” Ε, σε 15 μέρες μάς έδωσαν πράσινη κάρτα», είχε αποκαλύψει η τραγουδίστρια σε συνέντευξή της.

Το 1962 παίρνει το πρώτο βραβείο στο φεστιβάλ του Ε. Ι. Ρ. με το «Αθήνα κόρη του ουρανού» του Χατζηαποστόλου. Ακολουθεί πρώτο βραβείο το 1963 με την «Απαγωγή» του Μίκη Θεοδωράκη.Συνολικά συμμετείχε σε 45 κινηματογραφικές ταινίες. Μετά το χωρισμό της με το Μανώλη Χιώτη συνεχίζει την επιτυχημένη καριέρα της και τις εμφανίσεις σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, της Αμερικής και της Αυστραλίας.Δίσκοι που γράφτηκαν τα τελευταία χρόνια είναι «Μαίρη Λίντα Σήμερα» -Κριμιζάκη, Μπιζάνη, «Μάνα μου» – Γιάννη Σπανού, Τασούλας Θωμαΐδου, «Των Ανέμων τα μετάξια» με νέους συνθέτες.

Τα τελευταία χρόνια περιοδεύει στην Ελλάδα με μεγάλη επιτυχία, ενώ κυκλοφόρησε βιβλίο με τη ζωή της, με τον τίτλο «Μανώλης Χιώτης – Μαίρη Λίντα», σε επιμέλεια του Μάκη Δελαπόρτα.

Η βραδιά με τον Αριστοτέλη Ωνάση στην παραλία

Μεγάλος θαυμαστής της υπήρξε ο Αριστοτέλης Ωνάσης για χάρη του οποίου ένα βράδυ τραγουδούσε στην παραλία μόνο για εκείνον.

«Στα κέντρα όπου δούλευα έρχονταν για να με ακούσουν πολλές προσωπικότητες. Ο Ωνάσης, ο Ρενιέ και η Γκρέις Κέλι, η Μαρία Κάλλας, ο Γεώργιος Παπανδρέου, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Θυμάμαι τον Ωνάση, που ερχόταν και μου ζητούσε συνέχεια ένα τραγούδι, “Το γκαρσόνι”. Κάποια φορά μου είπε: “Ελα, αηδόνι μου, πάμε να μου τραγουδήσεις”. Πήγαμε λοιπόν οι δυο μας στην παραλία, κάτω από το φεγγάρι, και του τραγούδησα το αγαπημένο του τραγούδι».

Το διαζύγιο με τον Μανώλη Χιώτη και οι δύσκολες στιγμές με τον δεύτερο σύζυγό της και ο τρίτος γάμος

Η τραγουδίστρια μέχρι σήμερα μετανιώνει που χώρισε με τον Μανώλη Χιώτη καθώς ήταν ο άντρας της ζωής της όπως αποδείχθηκε.

«Ο Χιώτης είναι ο άνθρωπος της ζωής μου. Το μεγάλο μου λάθος ήταν ότι χώρισα με τον Χιώτη. Δυστυχώς δεν μπορώ να γυρίσω τα χρόνια πίσω. Ακόμα και σήμερα, πονάω.  Χωρίσαμε όταν ήμασταν στην Αμερική. Γιατί χωρίσαμε; Γιατί τα χρόνια περνούν και γινόμαστε διαφορετικοί, υπήρχε κούραση, γκρίνιες, καβγάδες, ο Χιώτης ήταν ευέξαπτος, σατράπης – είναι το μόνο που μπορώ να του προσάψω. Κάποια στιγμή ένιωσα ότι έπρεπε κι εγώ να μιλήσω σ’ αυτή τη σχέση. Βέβαια, δεν θα είχαμε χωρίσει, αν δεν υπήρχαν οι τρίτοι και αν εγώ δεν είχα τραβήξει το σχοινί. Από το μόνο που είχα πληγωθεί ήταν από τον τρόπο του, από τίποτε άλλο. Τότε είχαν πει πολλά, αλλά δεν ήταν αλήθεια, είχαν ειπωθεί πολλά ψέματα. Η αφορμή για να χωρίσουμε ήταν ένα βραχιόλι που μου είχε χαρίσει ο ίδιος. Κάθε φορά που καβγαδίζαμε, μου έλεγε: “Φέρε πίσω το βραχιόλι, δεν το είχα αγοράσει για σένα, αλλά για την κόρη μου”.

Αυτό μου κακοφαινόταν. Δεν ήταν βέβαια το βραχιόλι, αλλά ο τρόπος. Κάποια στιγμή, λοιπόν, του είπα ότι την επόμενη φορά που θα ζητήσει να του δώσω το βραχιόλι, μαζί μ’ αυτό θα του δώσω και το διαζύγιο. Έτσι κι έγινε. Ένα πείσμα, ένας εγωισμός μας χώρισε. Εκείνος δεν ήθελε να χωρίσουμε, όταν έφυγα από κοντά του, εκείνος έκλαιγε, όταν όμως με βρήκε, του είπα: “Τελειώσαμε, τώρα πια είναι αργά”.  Μετά το χωρισμό μας δουλέψαμε και πάλι μαζί, αλλά ήταν πολύ δύσκολο, αν και το προσπαθήσαμε και οι δυο μας. Κάποια στιγμή, ενώ τραγουδούσαμε, το κοινό είπε “φίλησέ την”… Εκείνη τη στιγμή ο Χιώτης έσπασε συναισθηματικά και αποχώρησε από την πίστα. Από τότε δεν ξανασυνεργαστήκαμε. Κάποια στιγμή μετά το χωρισμό πήγα να τον δω στο σπίτι όπου έμενε με τη νέα γυναίκα του, σε ένα σπίτι που το είχαμε φτιάξει οι δυο μας, και εκεί έγινε ένα έντονο επεισόδιο με την καινούργια γυναίκα του, η οποία με έδιωξε από το σπίτι».

Στον δεύτερο γάμο της υπήρξε και θύμα κακοποίησης. «Δεν άντεχα την πολύ κακή συμπεριφορά και το ξύλο. Έφυγα. Είχα τη δύναμη, όμως, γιατί είχα ένα ”χρυσό βραχιόλι” στο χέρι μου, τη δουλειά μου. Είπα: ”Δεν είναι ανάγκη. Γιατί να κάθομαι να δέχομαι αυτό τον εξευτελισμό; Δεν γίνεται να τρως ξύλο για το τίποτα. Δεν είμαστε ζώα. Με κακοποιούσε κάθε τρεις και λίγο. Έφυγα και μεγάλωσα το παιδί μου με αξιοπρέπεια. Ήταν πάρα πολύ ωραίος, αλλά σατράπης. Όμως, μου χάρισε το παιδί μου και τον ευχαριστώ. Ο τρίτος σύζυγος ήταν πολύ γλυκός, αλλά… κάθε μέρα ήθελε κι άλλη γυναίκα! Καρδιά-αγκινάρα. Ακόμα τον αγαπάω, αλλά δεν τον θέλω για σύζυγο».

Η συνεργασία με την Άννα Βίσση

Το 2011 ανέβηκε στη σκηνή του REX με την Άννα Βίσση και αποθεώθηκαν.

60 χρόνια Μαίρη Λίντα

Σήμερα συμπληρώνει 62 χρόνια στο ελληνικό τραγούδι και πριν δύο χρόνια κυκλοφόρησε διπλό cd με τη ζωντανή ηχογράφηση της συναυλίας της Μαίρης Λίντα στο Ηρώδειο.

«Δεν υπάρχει εκείνη η μαγεία σήμερα. Οι αξίες που είχαμε τότε… Και τα τραγούδια έχουν αλλάξει. Παλιά γράφονταν ύμνοι, σήμερα τραγουδάκια. Οι συνθέτες οι καλοί έχουν αραιώσει. Φεύγουν.  Θα φύγουμε όλοι, και η Λίντα μαζί,  και τι θα μείνει; Οι κοπελιές που μαθαίνουν 5 τραγούδια, βγαίνουν στη σκηνή και γδύνονται ολόκληρες για να βγει το μεροκάματο. Πείτε μου, με είδατε ποτέ γυμνή; Είχα κι εγώ ένα κορμάκι για το οποίο σκοτώνονταν άντρες. Όμως οι τραγουδιστές που είχαν λαρύγγι δεν γδύνονταν. Ήμασταν όλες κυριλέ…», ανέφερε για τη σημερινή εικόνα της μουσικής.

Κάνοντας έναν απολογισμό ζωής η ίδια νιώθει γεμάτη. «Δεν θυσίασα τίποτα. Τα έχω ζήσει όλα. Δεν τα λέω για να κάνω εντύπωση, το εννοώ. Μια γεμάτη ζωή. Ήμουν ένας απλός άνθρωπος που ο Θεός τού έδωσε ένα χάρισμα. Και αγάπησε και αγαπήθηκε».

Η μεγάλη κυρία του πενταγράμμου θα ανέβει στη σκηνή του Παλλάς τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου ερμηνεύοντας Μίκη Θεοδωράκη σε μια παράσταση φόρο τιμής στον μεγάλο συνθέτη τα έσοδα της οποίας θα πάνε για φιλανθρωπικό σκοπό.

Δισκογραφία

  • Δε θέλω πια να ξαναρθείς
  • Περασμένες μου αγάπες
  • Ηλιοβασιλέματα
  • Τέτοια χαρά δε θα τη δεις
  • Το τελευταίο ποτηράκι
  • Μυρτιά
  • Ροδόσταμο
  • Μαργαρίτα Μαργαρώ
  • Απαγωγή
  • Αφού το θες
  • Μαρία τσιγγάνα
  • Πάρε το δάκρυ μου
  • Ροδιά
  • Αθήνα κόρη τ΄ ουρανού
  • Αν είσαι μάγκας όπως λες
  • Άνθρωποι είμαστε
  • Γεια σου
  • Δε σε ρωτώ
  • Δικαιολογίες
  • Διώξε με
  • Δύο καρδιές χωρίσανε
  • Δώδεκα βράδια
  • Εγώ θα τα πληρώσω
  • Είμαστε ζευγάρι φίνο
  • Έκανα σφάλμα να σ’ αγαπήσω
  • Ένας αλήτης πέθανε
  • Έρωτά μου κατεργάρη
  • Εσύ είσαι η αιτία που υποφέρω
  • Η αγάπη μου δε σβήνει
  • Θα μου βάλεις την κουλούρα
  • Θα σε περιμένω
  • Θαλασσοπούλια μου
  • Θέλω απόψε να γλεντήσω
  • Θέλω να φύγω
  • Θλίψη
  • Καθαρίσαμε
  • Κάνε τον πόνο σου χαρά
  • Κάποιο τρένο θα περάσει
  • Κίνδυνος θάνατος
  • Κόκκινα χείλια
  • Λαός και Kολωνάκι
  • Μη μου χαλάσεις τ΄ όνειρο
  • Πολλές φορές
  • Που να `σαι τώρα
  • Πώς ήθελα απόψε
  • Ροδιά τετράκλωνη
  • Σ΄ έχω κάνει πέρα
  • Σβήσε τη φλόγα
  • Τέτοια χαρά δε θα τη δεις
  • Της ευτυχίας τα σκαλιά
  • Το γκαρσόνι
  • Το καινούργιο τ΄ αγοράκι μου

Φιλμογραφία

  • 1970 Η περιπτερού
  •  1970 Η βαρώνη και ο Προκόπης
  •  1968 Αυτή που δε λύγισε
  •  1967 Πέντε γυναίκες για έναν άντρα
  •  1965  Παίξε μπουζούκι μου γλυκό
  •  1965 Πράκτορες 005 εναντίον Χρυσοπόδαρου
  • 1964 Έκλεψα τη γυναίκα μου
  •  1964 Ο καταφερτζής
  • 1964 Σχολή για σοφερίνες
  • 1964 Η βίλλα των οργίων
  • 1963 Αγάπησα και πόνεσα
  • 1963 Ο φίλος μου ο Λευτεράκης
  • 1963 Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης
  •  1963 Τύφλα να ‘χει ο Μάρλον Μπράντο
  • 1962 Ο Δήμος από τα Τρίκαλα
  •  1962 Μην είδατε τον Παναή;
  • 1962 Ο ατσίδας
  • 1961 Φτωχαδάκια και λεφτάδες
  •  1960 Κρουαζιέρα στη Ρόδο
  • 1960 Τρεις κούκλες κι εγώ
  • 1959 Διακοπές στην Κολοπετινίτσα
  • 1959 Ένας Βλάκας και μισός
  • 1959 Να ζήσουν τα φτωχόπαιδα
  • 1959 Λαός και Κολωνάκι

Πηγή: Μηχανή του χρόνου, mousikorama, realnews, cosmopoliti

Μοίρασε το άρθρο!